© Shutterstock

Zo oogt je bordje mooier op Instagram

Ben jij zo’n foodie die wel eens een maaltijd fotografeert om het kiekje vervolgens te delen via social media? Dan is de opstelling van je bord cruciaal voor de kwaliteit van je foto, zo blijkt uit een onderzoek aan het Department of Experimental Psychology aan de universiteit van Oxford.

vwh

De studie, geschreven door chef-kok en wetenschapper Charles Michel en gepubliceerd in Food Quality and Preference, toont aan dat de positie van eten op je bord er echt toe doet en ervoor kan zorgen dat mensen de waarde van hun maaltijden hoger inschatten. Deze conclusie is gebaseerd op een (online) enquête in samenwerking met het Londense Science Museum.

De ideale driehoek

Tweehonderd proefpersonen kregen foto’s van gepekelde zilveruitjes te zien. Daarop werden de uien op verschillende manieren op een bord gepresenteerd. De deelnemers mochten de foto’s vervolgens rangschikken volgens aantrekkelijkheid. Hun rangschikking toont aan dat mensen de voorkeur geven aan het bord waarop de topjes van de uien in een v-vorm naar de andere kant van de tafel wijzen. Wanneer het geheel een driehoek vormt die in de richting van de mensen wijst, kan de presentatie dreigend overkomen.

‘Ik richt de uien altijd naar boven omdat ik denk dat het de meest natuurlijke manier is om ernaar te kijken en deze te identificeren als uien’, zegt Alberto Landgraf, chef bij Epice in het Braziliaanse Sao Paulo, die meewerkte aan de studie. ‘In de Japanse keuken komt voedsel dat in je richting wijst over als een belediging’, zegt hij in Food Quality and Preference.

Meer betalen

En er is meer: de onderzoekers ontdekten dat een opwaartse v-vorm er ook voor zorgt dat mensen de waarde van hun gerecht hoger inschatten en er dus ook meer voor willen betalen. ‘Dresseren is een klein detail van de eetervaring, maar doet er wel degelijk toe’, zegt hoofdonderzoeker Michel. ‘Het lijkt erop dat veel principes van de visuele esthetiek en kunst van toepassing zijn als het over voedsel gaat.’ Hoewel de studie verduidelijkt waarom we spontaan honger krijgen van bepaalde foto’s op Instagram, zegt Michel dat de onderzoeksresultaten vooral van pas zullen komen voor wie werkzaam is in de voedingsindustrie.

Niet te missen