© BELGA

Vakbonden sluiten acties niet uit

Delhaize bevestigt fusiegesprekken met Ahold

Delhaize voert ‘preliminaire’ fusiegesprekken met de Nederlandse winkelketen Ahold. Dat heeft Delhaize in een kort persbericht bevestigd.

jvt

Delhaize benadrukt dat het om eerste gesprekken gaat die ‘al dan niet tot een toekomstige transactie leiden’. ‘Het bedrijf zal eventuele belangrijke informatie communiceren volgens de geldende regelgeving’, klinkt het.

De beurzen reageerden gisteren erg positief op de mogelijkheid dat de Nederlandse groep, eigenaar van Albert Heijn, zijn Belgische concurrent zou overnemen. Op de beurs stegen hun aandelen met bijna 2 miljard.

Bij de vakbonden heerste allerminst een feeststemming. De socialistische vakbond eiste gisteren in een open brief duidelijkheid en dreigde met acties. De bond is bang dat een eventuele fusie tot een grote sanering kan leiden onder het personeel van Delhaize, terwijl er momenteel al een forse reorganisatie doorgevoerd wordt waarbij 1.800 banen sneuvelen.

'Bang afwachten'

Ook de socialistische bediendebond BBTK reageert verbaasd en uiterst verbolgen op de gesprekken over de fusie. 'We sluiten spontane acties niet uit, maar gaan ze niet zelf organiseren. Het personeel reageert giftig', zegt vakbondssecretaris Jan De Weghe.

De directie deelt nu opnieuw een klap uit, zegt De Weghe, het personeel moet opnieuw bang afwachten. 'Bij de onderhandelingen over het sociaal akkoord hebben we gezegd dat de strijd nog niet gestreden is. Maar nu begint ze nog sneller dan verwacht.'

De vakbondsman neemt het ook niet dat de Delhaize-directie tijdens de voorbije onderhandelingen volgens hem net een 'beschuldigende vinger' uitstak naar Ahold wegens 'oneerlijke concurrentie'. Er zou meer flexibiliteit, minder pauzes of nog een goedkopere distributie (vanuit Tilburg in Nederland) zijn, klinkt het. 'De inleveringen en sluitingen zijn nog maar net achter de rug, en nu zijn ze aan het praten met de grootste vijand die de directie steeds aanhaalde', aldus De Weghe.

Tijdens de sociale onderhandelingen over de herstructureringen waren er volgens bediendebond LBC reeds geruchten over een fusie. 'De vermoedens van tijdens de gesprekken over het transformatieplan komen uit', zegt vakbondssecretaris Veerle Verleyen. Er werden vragen over de kwestie gesteld, maar daar werd toen niet bevestigend op gereageerd, klinkt het.

Analisten zien veel voordelen in een samengaan, alhoewel de cijfers uiteenlopen: van 250 miljoen synergie (KBC) tot 1 miljard euro (Rabo). Beide groepen zijn vooral in de VS actief en sluiten ook in Europa goed aan. Over een fusie wordt al jaren gespeculeerd.

Wat betekent fusie Ahold-Delhaize voor de consument?

© AFP

De fusie van Ahold en Delhaize zal geen grote gevolgen hebben voor de consumenten in Nederland en België. Ze zullen er weinig van merken in de winkels, verwacht de Groningse hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot. 'Grote ombouwoperaties zijn niet nodig.' Sloot verwacht evenmin dat merknamen zullen verdwijnen.

Ahold heeft met Albert Heijn als marktleider in Nederland en met een dertigtal winkels in België een beproefde winkelformule. Sloot ziet in de samenvoeging geen reden om die formule overboord te gooien. Hij verwacht ook niet dat de fusie zal leiden tot het afstoten van supermarkten in België. 'Er is weinig overlap met de supermarkten van Delhaize.'

Ook voor Delhaize ziet hij weinig reden om de formule aan te passen. 'Beide ketens zijn zogenoemde service-supermakten en beide zijn in eigen land ‘King of Food’. Ze passen goed bij elkaar', stelt Sloot vast. 'Als Delhaize of Albert Heijn als merken zouden verdwijnen, zou dat totaal nutteloos zijn.'

Belgen hebben meeste baat

Sloot denkt wel dat puur gekeken naar de activiteiten van beide ketens in de Lage Landen - zowel Ahold als Delhaize haalt het grootste deel van de omzet uit de Verenigde Staten - dat de Belgen het meeste baat hebben bij een fusie.

'Delhaize staat in België al zo’n tien jaar onder druk van Colruyt, de grootste supermarktketen in het land. Albert Heijn is door de Belgische consument goed ontvangen en het AH heeft in België ook een beter prijsimago. Op dat vlak valt voor Delhaize op de langere termijn nog een en ander te doen', aldus de hoogleraar.

'De organisatie bij Delhaize kan efficiënter en de keten kan leren van de manier waarop Ahold de online activiteiten heeft geregeld. Schaalgrootte bij online activiteiten is voor supermarkten nog van groter belang dat voor andere retailbedrijven.'

Maar ook over de hele linie, inclusief de activiteiten van beide ketens in de VS, profiteert Delhaize volgens de hoogleraar het meest van een fusie. Ook de beleggers hebben dat door. Sloot wijst in dat verband op de koersuitslagen van maandag. Het aandeel Ahold sloot de beurshandel 5,5 procent hoger af, het aandeel Delhaize pluste 14,5 procent.