Schreurs op dinsdag

© HBvL

Op winst!

‘Uw krant groeit het snelst’, zo stond vorige zaterdag ergens onderaan de voorpagina te lezen. Wat zijn wij toch bescheiden, mon Dieu!

Armand Schreurs

Bij andere kranten gingen met zo’n nieuws alle remmen los, daar zou nu champagne gedronken worden tot de journalisten door de redactie kropen en van blijdschap over de grond rolden, verpakt in krantenpapier. Geen foto’s op facebook alstublieft.

Van puur geluk zouden op de werkvloer zwangerschappen ontstaan zijn en de liefdeskinderen zouden lang en gelukkig leven. Een week lang zou er geen gazet kunnen verschijnen omdat iedereen dat oude lied van Bots in praktijk wil omzetten: “Wat zullen wij drinken, zeven dagen lang? Wat zullen wij drinken? Wat een dorst!”

Niets van dit alles bij het Belang. “Gelukkig maar,” voel ik u denken. Ze zijn hier fier en blij vanbinnen. Zowel binnen het gebouw als bij henzelf. Oh, mochten wij de voorpagina van de weekendkrant onder handen gekregen hebben, hij zou er verdorie anders uitgezien hebben: “De rest kan niet meer volgen!”, zouden wij geblokletterd hebben en dat in koeien van letters, om de concurrentie definitief terug te slaan.

De nuchtere cijfers nu, vooraleer u begint te denken dat wij een drankprobleem hebben. Per dag worden er 2.000 kranten méér verkocht, waardoor de papierverkoop stijgt tot 95.113. Plus 2 procent. En de digitale krant is een mirakel: plus 92,1 procent. Als je dat samentelt geeft dat plus 94,1 procent, al zijn wij er niet zeker van of dit waterdichte wiskunde is.

Waaraan is dat succes toe te schrijven? Toch niet aan de promotie van STVV? Mocht dit zo zijn, dan moet de club onmiddellijk opnieuw degraderen. De sportredactie krijgt dan de opdracht om STVV uit eerste klasse te schrijven, om de verkoop nadien weer te zien pieken bij een volgende promotie.

Of is het die lieflijke foto van Indra Dewitte, wanneer ze de streng kijkende heer Eric Donckier aflost als commentaarschrijver?

Juist, wij komen dichter bij de waarheid. Je krijgt daar warempel een Limburggevoel van en dat doet verkopen, jawel!

Armand Schreurs

www.armandschreurs.eu