© BELGA

‘Antea-studie is de naam studie nauwelijks waard’

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) is naar eigen zeggen niet verbaasd over de kritische evaluatie van de studie van onderzoeksbureau Antea naar de mobiliteitseffecten van Uplace. ‘Nu blijkt dat die studie ook inhoudelijk niets voorstelt’, zegt hij.

svg

Drie verkeersexperts hebben de Antea-studie geëvalueerd waarop de Vlaamse regering zich baseerde om het licht op groen te zetten voor Uplace, het geplande winkel- en belevingsproject in Machelen. ‘Dit is een buitengewoon zwakke basis voor de inschatting van de mobiliteitsproblemen’, luidt volgens De Standaard de conclusie .

‘Slechts 17 pagina’s’

‘Dit verbaast mij niet’, reageert oppositielid Joris Vandenbroucke. ‘De Antea-studie is de naam studie nauwelijks waard. Ze werd besteld bij een studiebureau dat nauw betrokken is bij Uplace zelf, werd opgesteld door twee personen, telt slechts 17 pagina’s en kreeg geen kwaliteitscheck. Nu blijk dat die studie ook inhoudelijk niets voorstelt.’

Volgens Vandenbroucke wordt aangetoond ‘dat wat de Vlaamse regering per se bewezen wou zien - namelijk dat het allemaal wel meevalt met de negatieve effecten van Uplace op de mobiliteit - niet te bewijzen valt’. Uplace is desastreus voor de mobiliteit in de regio, stelt hij.

‘Dit is slecht beleid in zijn ergst mogelijke vorm’

‘Dit is slecht beleid in zijn ergst mogelijke vorm’, vindt Vandenbroucke. ‘Dit is een project met een enorme impact en ook bijzonder controversieel. Van Unizo tot ongeveer elke centrumstad in een omgeving van ongeveer vijftig kilometer tot iedereen in de file: niemand ziet dit zitten.’

Deze nieuwe evaluatie kan de Vlaamse regering niet zomaar naast zich neerleggen, besluit Vandenbroucke. ‘Deze analyse is niet het werk van zomaar iemand, maar van twee professoren die in hun vakgebied een absolute wereldautoriteit zijn.’

Meer over SP.A