© BELGA

Lawaai vliegtuigen trof vorig jaar 30 procent meer mensen

Het aantal omwonenden van Brussels Airport dat geluidshinder kon ondervinden van de opstijgende en landende vliegtuigen, lag vorig jaar 30 procent hoger dan in 2013. Daarmee zit het aantal 'potentieel sterk gehinderden' opnieuw op het niveau van de jaren voordien. Vooral Brusselse gemeenten kregen meer lawaai te verwerken, zo blijkt uit het rapport 'Geluidscontouren 2014' op de website van de luchthaven.

gjs

De KU Leuven maakt elk jaar een rapport op van de geluidssituatie rond Brussels Airport. Daarbij wordt berekend hoeveel mensen potentieel hinder (vanaf een geluidsniveau van 55 decibel) kunnen ondervinden van de overvliegende toestellen.

'Voor 2014 bedraagt het totale aantal potentieel sterk gehinderden 14.825. Dit betekent een toename van ongeveer 30 procent ten opzichte van het jaar 2013 toen er 11.399 potentieel sterk gehinderden waren', zo staat in het rapport.

'De stijging heeft vooral te maken met meteorologische omstandigheden', legt professor Christ Glorieux van de KU Leuven uit. In 2014 kon het preferentiële baangebruik op de luchthaven vaker gehandhaafd worden. Dat leidde tot meer vertrekken van op baan 25R (in westelijke richting) dan in 2013, toen er door de wind vaker moest worden uitgeweken naar andere banen.

Het gebruik van baan 25R ging gepaard met nieuwe routes, waarbij de vliegtuigen na hun vertrek met een lange bocht richting het zuiden vlogen, dus over dichtbevolkte zones van het Brussels gewest. Dat uit zich ook in de gemeentelijke cijfers: het aantal potentieel gehinderden lag ten opzichte van 2013 vooral hoger in Brussel, Evere en Schaarbeek, en ook Vilvoorde. In Kraainem, Wezembeek-Oppem en Zaventem daalde de geluidshinder.

De stijging van het aantal potentieel sterk gehinderde omwonenden moet enigszins gerelativeerd worden: het aantal staat nu opnieuw op hetzelfde niveau als in de vier jaar voor 2013. 'Het was 2013 dat een statistisch ongewoon jaar was, door de vele oostenwind', luidt het bij de luchthaven.

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, benadrukte vrijdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers dat er nu wel structureel nagedacht moet worden over een oplossing voor de vliegroutes. 'We hebben te veel jaren aan bricolage gedaan. Een oplossing zal niet makkelijk zijn, maar het moet nu gebeuren', aldus Feist.

Plafond voor nachtvluchten bijna bereikt

Op diezelfde presentatie is ook gebleken dat Brussels Airport bijna aan zijn plafond zit voor de nachtvluchten (tussen 23 en 6 uur). Het aantal toegewezen nachtslots bleef voor het jaar 2014 met 15.746, waarvan 4.396 voor vertrek, binnen het maximum van 16.000 nachtslots, waarvan maximaal 5.000 voor vertrekken.

De uitbreiding van DHL op de luchthaven zou volgens Feist niet meteen een impact hebben op de nachtvluchten. ‘Ik ben verbaasd over de geruchten hierover. We hebben duidelijk gezegd dat het project geen impact zal hebben. We hebben dat punt bij DHL op tafel gelegd dat er niet geraakt wordt aan het maximum van 16.000 nachtvluchten per jaar. De komende jaren komt er geen stijging, we blijven binnen het wettelijk kader’, aldus Feist, die benadrukt dat cargomaatschappijen ook bereid kunnen zijn om overdag te vliegen. ‘De groei die wij beogen kan overdag gerealiseerd worden’, luidt het.