© SeM

150 euro opleg in plaats van 200 euro winst op winterbanden

Ghislaine Vaes voelde zich deerlijk bij de neus genomen. Ze had bij Groupon een bon gekocht van 99 euro, waarmee ze voor 299 euro winterbanden zou kunnen kopen. Het eindigde ermee dat ze nog eens 150 euro moest opleggen. “Dan kreeg ik wel winterbanden én velgen”, zegt Ghislaine. “Althans, dat dacht ik.”

GW/ShDe

Ghislaine ging in december vorig jaar op zoek naar winterbanden. Zo kwam ze bij een lucratieve aanbieding van Groupin terecht. Met een bon van 99 euro kon ze bij een Kempense bandencentrale winterbanden krijgen ter waarde van 300 euro. En het werd nóg beter: als ze 150 euro oplegde, dan kreeg ze van de bandencentrale niet alleen banden, maar ook wielen toe.

Ghislaine liet de winterwielen in januari opleggen. Ze liet haar ‘zomerwielen’ door de bandencentrale stockeren. Toen ze in maart evenwel van wielen wilde wisselen, moest ze opnieuw 70 euro betalen.

“Veel geld om vier wielen te wisselen”, vond Ghislaine. “Wij hebben uw banden dan ook van de velgen moeten halen, om uw zomerbanden erop te leggen”, was de uitleg.

Ghislaine was door die reactie zo van haar melk dat ze het erbij liet, betaalde en wegreed. Maar onderweg begon ze er beter over na te denken. Toen ze thuiskwam ging ze achter haar computer zitten, en na een surftochtje wist ze: “Dit kan niet. Voor die prijs kan ik tien banden kopen.”

Opgelost

Ghislaine had dus 450 euro ‘betaald’; onder de vorm van een bon van 300 euro en 150 euro cash. De banden die op haar Ford Ka waren gelegd, kosten evenwel slechts 45 euro.

We legden dit voor aan de bandenhandelaar én Groupon. Blijkt dat er een misverstand moet zijn geweest. “Wij sporen onze klanten altijd aan om alle details en voorwaarden goed te lezen alvorens een Groupon-aanbieding aan te kopen”, zegt Groupon. “In dit specifieke geval is de communicatie evenwel fout gelopen tussen de aanbieder van de banden en mevrouwVaes. Ook al betreft het een misverstand tussen de aanbieder en de klant, toch wil Groupon ook hier een gebaar stellen en daarom betalen we de voucher alvast terug aan de klant. Namens de aanbieder van de banden mogen we u meedelen dat ook hij een compensatie zal aanbieden aan mevrouw Vaes, namelijk dat zij haar banden er de volgende keer gratis mag laten wisselen.”