Frederik De Swaef verlaat Story

Print
Frederik De Swaef verlaat Story

Foto: BELGA

Frederik De Swaef stapt op als hoofdredacteur van Story en gaat aan de slag bij Flair. Daar zal hij vanaf 18 mei de functie van algemeen hoofdredacteur bekleden. Beide bladen maken deel uit van uitgeverij Sanoma.

“Ik heb 8 jaar bij Story gewerkt, waarvan 4 jaar als hoofdredacteur, en heb daar alle kansen gekregen”, zegt De Swaef in een reactie aan onze redactie. “Ik heb het gevoel dat ik er alles heb kunnen doen wat ik wilde doen. Met onder andere Storywood, Story FM, de Story Awards,...heb ik de voorbije jaren Story verder mee in de markt gezet.”

De Swaef had na die jaren het gevoel dat zijn ideeën voor het blad op waren. “Dat was vorig jaar al het geval, maar Story stond toen te koop: het was niet het moment om te vertrekken. Maar nu was het verhaal voor mij af. Dat ik 30 geworden ben dit jaar, speelt misschien ook wel mee. Het is tijd voor iets nieuws.”

Toen hem werd gevraagd of hij aan de slag wilde gaan bij Flair, zag De Swaef dat als een nieuwe uitdaging. “Sanoma was al langer vragende partij om Flair eens onder de loep te nemen. En ondanks dat ik een man ben, heb ik via Story wel veel voeling met de doelgroep. Ik ben ook nog altijd de jongste hoofdredacteur van grote Belgische media. Ik denk dat ik wel geschikt ben om in dialoog te gaan met jonge vrouwen. Bovendien werd Flair destijds ook opgericht door een man, Wiel Elbersen.”

“Business-manager”

Bij Story zal De Swaef opgevolgd worden door Annelies Roebben. “Story werd eigenlijk al gemaakt door Annelies. Ze is al jaren de motor achter Story. Naar de buitenwereld toe was ik nog wel hoofdredacteur, maar eigenlijk werkte ik intussen eerder als business-manager. Voor Flair gaat het voor mij ook meer die kant uit. We gaan uitdenken wat we nog meer kunnen doen met het merk Flair, hoe we het blad online nog sterker in de markt kunnen zetten, bijvoorbeeld. Dat is iets wat we met Story de laatste jaren gedaan hebben en waar ook bij Flair veel potentieel in zit.”

De Swaef zal als algemeen hoofdredacteur dus vooral ook focussen op het uitwerken van nieuwe digitale projecten.

Flair wordt “key brand”

In een persmededeling laat Sanoma weten dat het De Swaef van Story naar Flair haalt omdat het vrouwenblad een ‘key brand’ wordt in de digitale transformatie van Sanoma.

Omdat De Swaef van ‘Story een sterk multimediaal merk in een zeer competitieve markt’ heeft gemaakt, moet de Story-hoofdredacteur nu hetzelfde proberen te doen bij Flair. “Flair beschikt over de grootste nationale community van vrouwen tussen de 15-35 jaar, met maandelijks 1 miljoen bezoekers van de website”, klinkt het bij Sanoma. Maar het weekblad “wil nog dichter bij deze jonge vrouw staan en er op elk moment voor haar zijn wanneer dat nodig is”.

‘We hebben met Story mooie successen geboekt. Hopelijk kunnen we dat met Flair ook doen’, zegt De Swaef nog.