Copiloot liet vliegtuig bewust crashen

Print

Foto: Paris Match (Twitter)

De copiloot van het dinsdag neergestorte toestel van Germanwings liet het vliegtuig bewust crashen, dat hebben de onderzoekers verteld op een persconferentie. Hij stelde de dalende koers van het vliegtuig in toen zijn gezagvoerder naar het toilet ging, en weigerde hem nadien terug in de cockpit te laten.

Op een persconferentie heeft de procureur van Marseille, Brice Robin, meer verteld over de analyse van de gesprekken in de cockpit. 'De copiloot, de 28-jarige Andreas Lubitz, bleef alleen achter in de cockpit terwijl de piloot naar het toilet ging. Toen hij alleen was manipuleerde hij de boordapparatuur zodat het vliegtuig een dalende koers inzette. Daarna weigerde hij bewust om de piloot terug binnen te laten.' De meest plausibele uitleg die we hebben is dat hij het vliegtuig bewust heeft willen vernietigen, zei de procureur expliciet. 'Hij had geen enkele reden om het vliegtuig naar beneden te sturen, hij had geen enkele reden om zijn gezagvoerder niet binnen te laten en hij had geen enkele reden om niet te antwoorden op luchtverkeersleiding.' 

De procureur sluit uit dat de man buiten westen geraakte. 'We hoorden hem rustig adem, niet de ademhaling van iemand die een toeval kreeg. Maar tien minuten lang reageerde hij met geen woord op de vragen van de luchtverkeersleiding. Er zijn voorlopig geen aanwijzingen dat het een terroristische daad was. Ik noem het ook geen zelfmoord, want zelfmoord doe je alleen.' 

De passagiers lijken pas op het laatste moment te hebben beseft wat er ging gebeuren. Pas enkele seconden voor de crash is er geschreeuw te horen. 'De familie van de slachtoffers is in shock, en kan het nauwelijks geloven. Ik heb een uur en een kwartier met hen gepraat om hen te proberen uitleggen wat er is gebeurd', zei procureur Robin. 'Ze hebben me gevraagd  om zo snel mogelijk de lichamen van hun geliefden te bergen om ze te kunnen repatriëren en begraven.' Maar voor alle onderzoeken gebeurd zijn, kan dat nog enkele weken duren. De familie van de copiloot is ook in Marseille geweest, maar is intussen alweer vertrokken. 

Van minuut tot minuut: het laatste halfuur in de cockpit

Dankzij de zwarte doos waren de gesprekken van het laatste half uur in de cockpit perfect te volgen. De eerste twintig minuten verloopt het gesprek tussen de gezagvoerder en zijn copiloot normaal en hoffelijk. Daarna hoor je de boordcommandant de briefing van de landing afspreken.

Opmerkelijk volgens procureur: wannneer de piloot de checklist van de landing overloopt, antwoordt de copiloot zeer kort en laconiek. 'Er was geen echt gesprek meer.'

Daarna vraagt hij aan de copiloot om het commando over te nemen, en horen we het geluid van een deur die zich sluit. Wellicht omdat de boordcommandant naar het toilet ging. Daarna is te horen hoe de copiloot het flight monitoring system manipuleert om de landing in te zetten. 'Het kan niet anders dan dat dit bewust is gebeurd.'

Vervolgens vraagt de commandant via de intercom om hem binnen te laten. Hij klopt op de deur en vraagt om open te doen, maar er komt geen antwoord. 'Het enige wat we horen is de ademhaling van de copiloot.' De resterende acht minuten van de vlucht zegt hij geen woord meer. De luchtverkeersleiding van Marseille vroeg hem verschillende keren om te antwoorden, maar ook daarop antwoordde hij niet. Ook andere vliegtuigen probeerden, op vraag van de verkeerstoren, contact te leggen, maar opnieuw zonder reactie.

Bij het naderen van de grond, gaan de alarmen af. Pas op de laatste momenten voor de crash is geschreeuw te horen. Net voor de fatale klap, hoor je het vliegtuig over de grond ('un talud') schuren. 

Piloot Patrick S. 

Volgens Bild is de boordcommandant Patrick S. vader van twee kinderen en afkomstig van Düsseldorf. De copiloot Andreas Lubitz  kwam uit Montabaur, in de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz. Paris Match heeft een foto van de copiloot gevonden. 

Een collega omschrijft piloot Patrick aan nieuwszender Europe1 als 'een van de beste piloten die we hadden'. 'Ik ben honderd procent zeker dat hij alles heeft gedaan wat in zijn macht lag om het drama te voorkomen. Ik kende hem heel goed, en hij had massa's ervaring.' Hij omschrijft Patrick als een goede vader met veel zin voor humor. Zelfmoord kan de collega zich 'nog geen seconde lang inbeelden'.

Op een persconferentie had luchtvaartmaatschappij Lufthansa dinsdag gezegd dat de piloot tien jaar ervaring had, en meer dan 6.000 vlieguren met Airbus. De copiloot was in dienst sinds 2013, en had 630 uren ervaring. 'Hij was perfect in staat om alleen het vliegtuig te besturen', voegde de procureur nog toe.

'Iemand probeerde deur in te beuken'

Een hooggeplaatste militaire bron die betrokken is bij het onderzoek zei dat op de geluidsopname, geregistreerd door de eerste gevonden zwarte doos, aanvankelijk een vlot gesprek te horen is tussen de twee piloten. Vervolgens is te horen dat één piloot de cockpit verlaat en niet meer terug binnen kan.

‘De man buiten klopt lichtjes op de deur maar krijgt geen antwoord’, zei de onderzoeker, die volgens The New York Times anoniem wou blijven omdat het onderzoek nog lopende is. ‘Daarna klopt hij luider maar hij krijgt nog steeds geen antwoord. Er komt nooit antwoord. Je kan horen dat hij de deur inbeukt.’

‘We weten nog niet waarom een van de mannen naar buiten ging’, zei de onderzoeker. ‘Maar een ding is zeker: op het einde van de vlucht is één piloot helemaal alleen en opent hij de deur niet.’

Beveiligingsprocedure cockpit

'Piloten worden elke zes maanden heel intensief medisch gescreend', legt luchtvaartdeskundige Luk De Wilde uit. 'Los daarvan is er ook sociale controle van beide piloten onderling. Of deze controle voldoende is, zal misschien moeten blijken.'

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de website http://www.zelfmoord1813.be.