Maastricht kort tramlijn vanuit Hasselt in

Print

De tramlijn Hasselt-Maastricht zal niet eindigen aan het station van Maastricht. De problemen met de Wilhelminabrug - waarover de tram de Maas over moet - zijn zo groot dat Maastricht nu voorstelt om de tramlijn in te korten tot vóór de Maas. Daarmee komt er een bom te liggen onder het hele project.

Waar al even voor werd gevreesd, is gisterenavond in Maastricht bevestigd. De gemeenteraad en provincieraad van Nederlands-Limburg werden er ingelicht over het onderzoek dat grote problemen met de tramlijn Hasselt-Maastricht aan het licht brengt. Als die tram de Maas moet oversteken via de Wilhelminabrug kost dat geen 62,5 miljoen euro zoals eerst geraamd, maar bijna 100 miljoen euro.

Maastricht stelt nu voor om de eindhalte aan het station te schrappen en een nieuwe eindhalte te maken vóór de Maas. Die oplossing legt echter een bom onder het project, want in het contract staat dat de tram van station tot station moet rijden. Het is de vraag of Vlaanderen zich zal neerleggen bij een ingekorte, minder aantrekkelijke verbinding.

Welke scenario’s er nu op tafel liggen, leest u vandaag in Het Belang van Limburg.