© Belga

Wat verandert er op 1 februari?

Een nieuwe maand, nieuwe veranderingen. Deze treffen opnieuw ook uw portefeuille. Een overzicht.

ToMas/Belga

Bier van AB InBev en Alken-Maes wordt duurder

Op 1 februari voeren Alken Maes en de Belgische tak van de Leuvense brouwgroep AB InBev een prijsverhoging door voor al hun producten, zowel in de horeca als in de grootdistributie. Voor pilsbier van AB InBev komt de prijsstijging neer op ongeveer 1,7 cent per glas. Het zijn wel de horecazaken en de winkels die beslissen of ze de prijsstijging doorrekenen aan de consument. Over de omvang van de verhoging bij Alken-Maes kan woordvoerder Loebrecht Lievens niets zeggen. "Dat is te variabel naargelang het product." Wel geeft hij mee dat de meeste producten duurder zullen worden.

De aanpassing geldt voor alle types verpakkingen en merken. Volgens InBev Belgium is de prijsverhoging nodig om langetermijninvesteringen te financieren. Het bedrijf wil "blijven innoveren om te voldoen aan de sterk veranderende eisen van de consumenten en blijven investeren in vernieuwende productieprocessen in de brouwerijen". Volgens de brouwer is bier in vergelijking met het buitenland goedkoop in België.

"We hebben een tijdje geleden een prijsverhoging aangekondigd aan onze horecaklanten", laat Alken-Maes dan weer weten. "Die gaat gepaard met een verhoging bij de retailklanten." De brouwerij heeft merken als Maes, Cristal, Affligem en Grimbergen in de portefeuille.

Bij Haacht, dat onder andere het pilsmerk Primus in portefeuille heeft, voorziet men voor 2 maart een stijging van ruim 3 pct.

Op trein stappen zonder ticket? Supplement van 7 euro

Bij de NMBS geen tariefwijzigingen op 1 februari. Wat wel verandert, is de kost van het supplement dat reizigers moeten betalen als ze opstappen aan een halte waar loketten of automaten ter beschikking zijn. Voortaan geldt daarvoor namelijk een vast supplement van 7 euro. Tot nu toe moest iemand die de treinbegeleider verwittigde 3 euro extra betalen. Wie de treinbegeleider niet verwittigde, moest een supplement van 12,5 euro neertellen.

"De wijziging is een gevolg van de vereenvoudiging van de ticketverkoop aan boord", zei de spoorwegmaatschappij bij de aankondiging van de maatregel. De gelijktrekking van het tarief moet ook "discussies en uiteindelijk ook agressie tegengaan", aldus de NMBS.

Wie opstapt in haltes waar geen loketten of automaten aanwezig zijn, moet vanaf februari nog altijd geen supplement betalen. Dat zijn, op dit moment, nog maar 17 stations. "De gemiddelde beschikbaarheid van de nieuwe automaten bedraagt 96 pct", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Het correct functioneren van de automaten wordt permanent gevolgd via een monitoring- en incidentmanagementsysteem. Als een automaat voor langere duur buiten werking is, wordt het supplement niet aangerekend."

Elektronisch dossier voor kinderen bij Kind en Gezin

De medische gegevens van de kinderen die gezien worden op het consultatiebureau van Kind en Gezin moeten vanaf februari niet meer in een papieren medisch dossier genoteerd worden. Voortaan worden ze digitaal opgeslagen in het geïntegreerd elektronisch dossier. Dat dossier vormt een aanvulling op het bestaande elektronisch verpleegkundig dossier.

"Deze nieuwe manier van werken voor artsen zal op termijn ook de overdracht van gegevens naar en van andere zorgverleners (huisarts, kinderarts, CLB) sterk vereenvoudigen", meldt Kind en Gezin. Het kindboekje, dat relevante gegevens bevat voor de ouders, blijft gewoon bestaan.

Ingrijpende tariefwijzigingen bij De Lijn

De jaarlijkse terugkerende tariefwijziging bij de openbaarvervoermaatschappij houdt grote wijzigingen in voor de tarieven van De Lijn. Vanaf 1 februari rijden veel minder mensen gratis. Enkel kinderen tot en met 5 jaar, oudstrijders en personen met een handicap met hun begeleider zullen nog gratis reizen. Voor senioren verdwijnt het gratis openbaar vervoer op 1 september: zij betalen vanaf dan 50 euro voor een jaarabonnement.

Het zonetarief verdwijnt "omdat het huidige zonetarief achterhaald is en te ingewikkeld voor de reizigers", aldus De Lijn. In de plaats komt er een tijdstarief van 1 uur. Tijdens dat uur mogen reizigers onbeperkt overstappen. Na dat uur mag dat niet meer, maar mag de rit wel nog afgemaakt worden. Een gewoon biljet, waarmee je dus een uur kan reizen, kost voortaan 3 euro. Er komt één Lijnkaart, goed voor 10 maal een uur reizen, voor de prijs van 14 euro, in plaats van 10 euro nu. De prijs van een sms-ticket, inclusief kosten, stijgt van 1,45 naar 1,95 euro.

De abonnementsformules Buzzy Pazz, voor 12 tot en met 24 jaar, en Omnipas (25-64) blijven "de goedkoopste van België en omgeving", klinkt het bij De Lijn. Een Buzzy Pazz gaat 195 in plaats van 183 euro kosten, de Omnipas 294 in plaats van 249 euro. Ook de gratis Buzzy Pazz via de verminderingskaart "Grote gezinnen" voor kinderen van 6 tot en met 11 jaar, vervalt. Alle kinderen in die leeftijdsgroep kunnen voortaan wel voor 50 euro per jaar reizen. Kinderen tot en met 5 jaar reizen wel nog gratis.

Wie in aanmerking komt voor een verhoogde tegemoetkoming kan voor 50 euro een jaarabonnement krijgen. Wie een vervoergarantie heeft, betaalt 40 euro. Volgens De Lijn gaat het om 150.000 van de 470.000 abonnees.

Een laatste maatregel die, in theorie, ingaat op 1 februari is het inleveren van de nummerplaat in ruil voor een gratis abonnement. Wie gebruikmaakt van het zogenoemde DINA-systeem krijgt voortaan een korting van 50 pct op een abonnement. Dat voordeel kan eenmalig verlengd worden. In de praktijk zal die maatregel, door de nodige software-aanpassingen, pas vanaf maart of april toegepast worden.

Einde voor Franse rijkentaks

De Franse bedrijven betalen ten laatste op 1 februari de laatste keer de omstreden rijkentaks. Daarmee komt het symbooldossier uit het begin van het presidentschap van François Hollande vroegtijdig aan zijn einde. Deze "uitzonderlijke solidariteitsbijdrage" vormde een centraal thema in de verkiezingscampagne van PS-kandidaat en huidig president Hollande en trad in 2013 in werking.

De taks houdt in dat bedrijven taks moeten afdragen op het loon hoger dan 1 miljoen euro van hun weddetrekkenden. De aanslagvoet bedraagt 50 pct, en dus niet de eerst aangekondigde 75 pct. In 2013 en 2014 bracht de taks amper 420 miljoen euro op, of minder dan 0,5 procent van het Franse begrotingstekort. De Franse zakenkrant Les Echos schreef dat de taks meer opschudding heeft veroorzaakt dan belastingsinkomsten had opgebracht.

In de nasleep van deze beslissing vroeg de miljardair Bernard Arnault, voorzitter en CEO van luxeconcern LVMH, de Frans-Belgische nationaliteit aan. Ook de Franse acteur Gérard Depardieu kondigde zijn vertrek uit Frankrijk aan. Volgens de federatie van het Frans profvoetbal zou de maatregel "de dood van het Franse voetbal" betekenen.

MIVB-tarieven blijven zo goed als ongewijzigd

De meeste tarieven bij de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB blijven ook na 1 februari behouden. Zo blijft de prijs van alle abonnementen behouden. Er komt wel een nieuw maandabonnement voor het openbaar vervoer van en naar de luchthaven. De grootste wijziging bij de MIVB gaan echter pas op 21 april van start.

Een 10-rittenkaart voor het openbaar vervoer van en naar de luchthaven wordt vier euro duurder en kost vanaf 1 februari 32 euro. Een enkele rit kost vanaf dan 4,5 euro. Nieuw is dat hiervoor ook een maandabonnement gelanceerd wordt, dat 60 euro zal kosten.

Op 21 april verdwijnen de gewone 1-, 5- en 10-rittenkaarten, en de Jump 1-, Jump 5- en Jump 10-rittenkaarten blijven over. Met die (duurdere) Jump-rittenkaarten kunnen reizigers ook terecht bij De Lijn, NMBS en TEC, maar enkel in Brussel. Een Jump-ticket voor 1 dag gaat, ook vanaf 21 april, 7,5 euro kosten, een halve euro meer dan voorheen. De Jump-kaarten blijven ongewijzigd op 2,10, 8 en 14 euro voor respectievelijk 1 rit, 5 en 10 ritten.