© Shutterstock

‘Slechts drie cent van Nespresso-prijs gaat naar koffie’

Koffiecapsuleproducent Nespresso communiceert niet over de manier waarop de prijs van hun capsules - minstens 35 cent per stuk - tot stand komt. Het Duitse magazine Stern was benieuwd, trok zelf op onderzoek uit en ontdekte dat het merk veel winst maakt op de verkoop.

vwh

In de winkel betaal je minstens 35 cent voor een capsule waar 5 gram koffie in zit. Het bedrijf is heel discreet over de manier waarop die prijs wordt samengesteld. Het is bekend hoeveel de grondstoffen en de verpakkingen kosten maar over de andere kosten die tijdens het productieproces worden gemaakt, weten we weinig tot niets.

Stern raadpleegde op eigen initiatief enkele koffie-experts en kwam tot de vaststelling dat 11 cent van de totale kostprijs pure winst is voor Nespresso. In het magazine staat een taartdiagram dat alle geschatte kosten overloopt. Daaruit blijkt dat zo’n 7 cent naar marketingkosten gaat, logistiek en distributie zijn goed voor 5 cent, koffiebonen voor 3 cent en de verpakking en btw elk voor 2 cent van de kostprijs. Waar de overige 5 cent naartoe gaat, wordt in het tijdschrift niet geduid.

In het blad wordt ook een vergelijking gemaakt met capsules van Aldi, die slechts 8 cent kosten per stuk. Oma’s filterkoffie blijft met 6 cent voor een kopje het goedkoopst.

Aangeboden door onze partners

Niet te missen