Nederlandse mededingingsautoriteit keurt overname NRC goed

Print
Nederlandse mededingingsautoriteit keurt overname NRC goed

Het NRC-gebouw in Amsterdam. Foto: Peter Hilz

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) oordeelt dat de overname van NRC media door Mediahuis, uitgever van onder andere Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen, de vrije concurrentie niet belemmert. De deal moet nu enkel nog goedgekeurd worden door de ondernemings- en redactieraad.

De ACM maakte vanochtend bekend dat het na onderzoek tot het besluit is gekomen dat de overname van

NRC Media Holding door Mediahuis Nederland BV, dochter van het Belgische Mediahuis de vrije concurrentie op de Nederlandse mediamarkt niet in de weg staat.

Daarmee zet Mediahuis een belangrijke stap richting de finalisering van de deal met NRC. Als nu ook de ondernemingsraad en de redactieraad van de Nederlandse krant nog hun goedkeuring geven, waarvoor een procedure in gang werd gezet, dan staat niets de overname nog in de weg.

Redactieraad oordeelt over redactionele onafhankelijkheid

‘Inzet is de onafhankelijkheid van de redactie, waarborgen inzake omvang van de redactie, garanties over het statuut van de hoofdredactie en de manier waarop die wordt verkozen’, legde NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch eerder uit waarover de procedure handelt.

Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis, was er bij de bekendmaking van de overname vrij gerust in dat de procedure geen problemen zou stellen. ‘Mediahuis heeft eveneens een redactiestructuur die redactionele onafhankelijkheid waarborgt. Voor ons is dit een normaal gegeven.’