© SS

Op dieet? Probeer het met deze veelbelovende dieethypes

Een nieuw jaar, nieuwe dieethypes. Wie die goede voornemens meteen wil omzetten in gezonde daden, vindt misschien inspiratie bij deze diëten. Uithongeren is niet van de partij, en daarom zijn deze drie manieren om te lijnen volgens modemagazine Harper’s Bazaar nu al de meest veelbelovende van 2015.

rdm

1. Het 3-1-2-1 dieet Na het 5/2 dieet, waarbij je vijf dagen ‘mag eten wat je wil’ (als het maar uit de Mediterrane keuken komt) en twee dagen moet overleven op ongeveer 500 kcal, is er nu het 3-1-2-1 dieet van Dolvett Quince, trainer uit het afslankprogramma The Biggest Loser. Het dieet belooft je op 21 dagen te verlossen van die overtollige 4,5 kilogram, zonder dat je je favoriete snacks uit de koelkast moet verbannen. Het programma? Je eet drie dagen supergezond, daarna krijg je een ‘cheat day’ of ‘foefeldag’ en mag je zondigen. De volgende twee dagen ga je weer lijnen en op de laatste dag van de week mag er opnieuw gezondigd worden.

Waarom 3-1-2-1? De zondigdagen houden niet alleen je motivatie hoog, ze zorgen er ook voor dat je metabolisme niet opnieuw vertraagt, omdat het gewoon raakt aan je strenge dieet. Quince noemt dat wisselen van calorie-innames niet jojoën, maar ‘in balans zijn’. Het dieet leert je ook dat er geen ‘verboden voedingsmiddelen’ zijn. Alles mag, op zijn tijd, en daarom heb je automatisch minder trek in de traditioneel verboden vruchten.

2. Het VriendinnendieetOmdat studies uitwijzen dat vrouwen sneller afvallen als ze samen op dieet gaan, is er nu ‘The Girlfriends Diet: Lose Together to keep it Off Forever’ door Deborah Yost, Samantha Cassetty en de redacteurs van het magazine ‘Good Housekeeping’. Het dieetboek stelt menu’s samen voor vier weken Mediterraan eten (van gemarineerde zwaardvis-spiesjes tot chocoladecake), waarbij je initieel maar 1.400 tot 1.600 kcal mag per dag. Daarna wordt dat cijfer langzaamaan opgetrokken, tot je op het punt komt dat Mediterraan koken een gewoonte wordt, die je ook na het bereiken van je streefgewicht wilt verderzetten. Je staat bovendien niet alleen achter de potten: je vriendinnen volgen hetzelfde menu.

Waarom Het Vriendinnendieet? Er worden geen voedselgroepen uitgesloten en er wordt niet gevast. De Mediterrane keuken is de gezondste ter wereld, en ze is nog lekker ook. Volgens de auteurs van het boek krijg je geen dieetpatroon, maar een ‘lifestyle’ aangeleerd. Eentje die je, bij wijze van motivatieboost, het best deelt met je vriendinnen

3. Detoxen aan huisJe bent opgeblazen, een beetje humeurig en dat je er net een paar welverdiende vakantiedagen hebt opzitten, lijk je al vergeten. Want: je bent moe en futloos. Tijd voor een grote kuis in je lichaam, zo vlak na de bourgondische feestdagen. En je lijf ontgiften is makkelijker dan ooit, want wie geen idee heeft over hoe detoxen eigenlijk werkt, bestelt gewoon een detoxkuur die aan huis wordt geleverd. De sapjes, boordevol fruit en groenten, reinigen je lichaam, laten je metabolisme weer op volle toeren draaien en zetten je op weg voor een gezonder eetpatroon in 2015. In ons land zijn vooral het Belgische JusJus en het Duitse Detox Delight populair bij beginnende en gevorderde detoxers. Beide vitaminerijke sapkuren kun je online bestellen en versgeperst aan huis laten leveren. Geen zorgen over wat er de komende drie of vijf dagen op het menu staat, dus, want... je mag enkel de sapjes ‘eten’ en water drinken, niets anders.

Waarom detoxen met sappen? Een (verantwoorde) frisse start voor je lijf en een goede manier om af te kicken van die suiker- en vetverslaving. Al begint het ‘echte’ werk natuurlijk pas na de sapkuur van drie tot vijf dagen. Dan moet je gezond blijven eten, anders was je inspanning voor niets.

Niet te missen