Fit & Gezond

De zin en onzin van middeltjes tegen kater

De zin en onzin van middeltjes tegen kater

Foto: Photo News

Een kater voorkomen is makkelijker dan er een te genezen. Maar er zijn ook talrijke huismiddeltjes om bonzende hoofdpijn en misselijkheid te verminderen de dag na de eindejaarsfeestjes. Tien handige tips.

Een vettige maaltijd

Voor je gaat stappen, kan het eten van vettige spijzen helpen. Het vet vormt een film op de maagwand en vertraagt de opname van alcohol in het bloed.

Water drinken

Van alcohol droogt je lichaam uit. Dat je bovendien de neiging hebt om vaker te gaan plassen, verergert dat alleen maar. De uitdroging zorgt ervoor dat je hersenen letterlijk verschrompelen en dat geeft tractie op de hersenvliezen. Dat zorgt voor de hoofdpijn, want de hersenen zelf zijn gevoelloos. Door veel water te drinken tijdens en na het nuttigen van alcohol, wordt de alcohol in de maag verdund. Dat remt uitdroging af, zodat het lichaam minder symptomen van verzwakking vertoont. Water drinken voor of na het slapen is goed, want zo compenseer je het vochtverlies. Maar ook geen líters water: dat vergroot alleen maar de kans op braken.

Koffie of cola

Koffie of cola werkt in die mate dat een groot volume koffie of cola ook het alcoholgehalte in de maag verdunt. De cafeïne in de drankjes kan het ongemaksgevoel lichtjes temperen.

Opnieuw alcohol

Dat kan een beetje helpen, maar is toch geen goede raad: eventuele trillingen kunnen deels verdwijnen en je voelt je misschien weer wat euforisch, maar de perceptie van je kater wordt artificieel verbeterd. Dit is echt het kwaad met het kwaad bestrijden. Door minder en in een lager tempo te drinken, zal het lichaam de alcohol beter verteren. Als de pinten blijven komen, laat je, in afwachting dat je leert ‘nee’ te zeggen, telkens een restje bier op de bodem van het glas voor je aan een nieuwe pils begint.

Vingers in de keel

Braken is slechts zinvol als er nog alcohol in je maag aanwezig is. Zo voorkom je dat nog meer alcohol opgenomen wordt in het bloed.

Aan sport doen

Als je gaat joggen, squashen of voetballen, zweet je een aantal schadelijke stoffen uit en maakt je lichaam een aantal stoffen aan die je goed doen voelen. Bovendien klopt je hart sneller, en zorgt zo voor een snellere bloedsomloop zodat die schadelijke stoffen sneller uit je systeem zijn. Toch is dit niet zonder gevaar, zeker als je nog uitgedroogd bent. De kans bestaat dat je gewoonweg flauwvalt.

Een douche nemen

Een douche, al dan niet afwisselend warm en koud, zorgt ervoor dat de adrenaline toeneemt. Maar het zorgt er ook voor dat je bloedvaten worden uitgezet, wat er in geval van uitdroging opnieuw voor kan zorgen dat je letterlijk door de knieën gaat.

Pilletje slikken

Een kater is het gevolg van een lichte alcoholintoxicatie, waarbij hoofdpijn, maaglast, stramme spieren en een negatieve stemming optreden. Aspirine verhelpt alvast aan de hoofdpijn. Er is een hele resem pijnstillers en ontstekingsremmers die kunnen dienen om de symptomen weg te nemen - volgens een aantal inzichten gaat dronkenschap gepaard met een bepaalde vorm van ontsteking. Maar je bestrijdt enkel de symptomen, en bovendien bestaat bij overmatig gebruik het gevaar op maagproblemen.

Korreltje zout

Zout heeft een ontzwellend effect op de hersenen, en geeft je ook dorst, waardoor je sneller geneigd zal zijn je vochtverlies te compenseren.

Hoog glas

Nog een klein trucje om je alcoholinname te beperken: bestel sterkedrank in een hoog, smal glas. Onderzoek wijst uit dat zelfs geoefende barmannen tot 20 procent méér inschenken in een laag, breed glas...

Niet te missen