Probeerde vliegtuig AirAsia in water te landen?

Print
De eerste twee lichamen van de rampvlucht QZ8501 van AirAsia zijn aangekomen op de Indonesische luchthaven van Surabaya. Verwanten die op de luchthaven aanwezig zijn hebben DNA-stalen afgestaan om de identificatie van geborgen slachtoffers te vergemakkelijken. De zoekacties werden woensdagochtend gestaakt vanwege het stormweer in de regio.

Tot nog toe zijn reddingsploegen er in geslaagd om 7 lichamen van de noodlottige AirAsia-vlucht te bergen. Woensdagochtend werd ondermeer het lichaam aangetroffen van een stewardess samen met nog drie andere lichamen. In totaal komt het aantal geborgen lichamen nu op zeven, vier mannen en drie vrouwen. De vijf andere lichamen zijn op weg met een schip naar een haven nabij Pangkalan Bun.

De zoekacties worden momenteel gestaakt vanwege het stormweer in de regio. De ongerustheid stijgt nu dat de identificatie moeizamer zal verlopen eens de lichamen langer dan drie dagen in het water hebben gelegen. De stroming zou er ook voor kunnen zorgen dat een aantal lichamen aanspoelen op nabijgelegen stranden. 

Eerdere berichten dat een sonar het wrak zou hebben gelokaliseerd worden nu ontkend.

De Indonesische president Joko Widodo heeft de crashsite al bezocht met een militair vliegtuig en liet verstaan dat zijn regering alle mogelijke middelen zal inzetten om de 155 passagiers en de zeven bemanningsleden te bergen. Maleisië, Australië en Thailand hebben nu ook middelen, mankracht en materieel vrijgemaakt om te helpen bij de zoekacties. De Verenigde Staten hebben een destroyer, de USS Sampson, naar de onheilsplek gestuurd. 

In Surabaya wordt woensdagavond een publieke herdenking gehouden. De gouverneur van de Indonesische provincie Oost-Java heeft ondertussen laten weten dat alle festiviteiten voor Nieuwjaar geannuleerd werden. 

Lichamen met reddingsvesten

Volgens persagentschap Reuters draagt ten minste één gevonden lichaam een reddingsvest. Dat kan erop wijzen dat het toestel niet in de lucht uit elkaar is gevallen, maar dat mensen tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op een crash. Bovendien lijken de lichamen vooralsnog zo goed als ongeschonden, wat erop zou wijzen dat het toestel zo goed als intact was bij de crash op het water. Als dat zo is dan rijzen de vragen waarom de piloten geen noodsignaal hebben uitgezonden. 

Vlucht QZ 8501 van AirAsia verdween vorige zondag van de radar toen het onderweg was van de Indonesische provinciestad Surabayag naar Singapore. De piloot had toestemming gevraagd om boven het slechte weer uit te stijgen. Toen de toestemming werd gegeven door het vluchtleidingscentrum antwoordde de piloot niet meer. 

Het toestel had 162 passagiers - 137 volwassenen, 18 kinderen en 7 leden cabinepersoneel - aan boord, het merendeel Indonesiërs. Wellicht heeft niemand de crash overleefd.

De luchtvaartsector in Azië kende de laatste jaren een enorme expansie. De radarapparatuur is echter niet mee geëvolueerd. Daardoor moeten vliegtuigen enorm lang wachten eer ze bevestiging krijgen voor routewijzigingen. Het zou wel eens kunnen dat het noodlottige toestel kostbare minuten verloren heeft om het stormweer te kunnen ontwijken.