Fit & Gezond

‘Efficiënt diëten? Ga op zoek naar welk type eter je bent’

Print
‘Efficiënt diëten? Ga op zoek naar welk type eter je bent’

Foto: Shutterstock

Om te weten hoe je efficiënt wat aan je overtollige kilo’s kan doen, moet je nagaan welk type eter je bent. Het uitkiezen van het juiste dieet zou immers afhangen van hormonen, genen en psychologie, die bepalen hoe iemand omgaat met eten. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek aan de universiteiten van Oxford en Cambridge.

De onderzoekers, onder leiding van voedingsadviseur Professor Susan Jebb en geneticus Dr. Giles Yeo, bepaalden voorafgaand aan de studie dat er drie soorten eters zijn: ‘boemelaars’, mensen die voortdurend verlangen naar eten, en ‘emotionele eters’.

‘Boemelaars geven maar een beperkte hoeveelheid van het hormoon GLP1 vrij, dat je brein laat weten dat je genoeg gegeten hebt. Als je iemand bent die verschillende keren aan een buffet kan passeren zonder een verzadigd gevoel te krijgen, dan ben je waarschijnlijk dit soort eter’, zegt Dr. Chris van Tulleken. ‘Sommige mensen hebben genen die je meer kans geven op overgewicht. Wie veel van deze genen bezit, heeft een voortdurend verlangen naar eten. Nog anderen troosten zichzelf met eten, waardoor we hen ‘emotionele eters noemen’.’

Vervolgens verzamelden de onderzoekers 75 vrijwilligers, opgedeeld in drie groepen (25 mensen per groep) volgens deze eettypes. Elk van de drie groepen moest een ander dieet volgen en dat gedurende drie maanden.

‘De ‘boemelaars’ gaven we een dieet dat arm is aan koolhydraten en rijk aan proteïnen, zoals vlees en vis, omdat deze de hormonen stimuleren. De ‘verlangers’ moesten een versie van het ‘5:2-dieet’ toepassen: twee dagen per week mochten ze niet meer dan 800 calorieën binnenspelen, maar de andere vijf dagen mochten ze eten wat ze wilden. De ‘emotionele eters’  tot slot moesten dieetlessen in groepsvorm volgen, om duidelijk te maken dat sociale steun en niet overmatig eten kan helpen bij moeilijke situaties’, vertelt Dr. van Tulleken.

‘Op het einde van deze drie maanden bleek dat elke groep geholpen was met het dieet dat hen werd toegeschreven. Om te weten welk dieet je best kan volgen om goede resultaten te behalen, moet je op zoek gaan naar de oorzaak van je gewichtsprobleem’, besluit van Tulleken.

Niet te missen