Panne bij Bancontact: ‘Dit is lachen met de handelaars’

Print
Panne bij Bancontact: ‘Dit is lachen met de handelaars’

Foto: kvds

Ondernemersorganisaties Unizo en NSZ zijn niet te spreken over de panne op het netwerk van Worldline zaterdag. ‘Absoluut onaanvaardbaar’, zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove in een eerste reactie. ‘Dit is lachen met de handelaars’, klinkt het bij NSZ.

Door de panne kon zaterdag met sommige kaarten niet worden betaald in de winkels. Net op deze drukke winkeldag zijn de Bancontacttransacties gratis voor de handelaars. Worldline wilde daarmee de verliezen compenseren voor de panne van vorig jaar, toen het systeem op de vooravond van Kerstmis uitviel tussen 16 en 19 uur.

‘Nu is er weer een panne vlak voor Kerstmis, nog wel op de dag dat de handelaars compensatie kregen voor de panne van vorig jaar. Weg compensatie dus’, zegt Unizo. De ondernemersorganisatie zal zeker een schadevergoeding vragen.

‘Drukste koopzaterdag van het jaar’

Ook ondernemersorganisatie NSZ is woest over de panne die het elektronische betaalverkeer zaterdag trof. ‘Net op de dag dat het elektronische betaalverkeer gratis is voor handelaars en dat ter compensatie van een panne op 23 december 2013, haperde Bancontact vandaag rond de middag opnieuw, net op de drukste koopzaterdag van het jaar. Dat is de handelaars nogmaals in het gezicht uitlachen’, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ bekijkt welke stappen ondernomen kunnen worden.

‘Vandaag is het uitgerekend de drukste koopzaterdag van het jaar. Die problemen zijn dus ronduit ongepast en brengen de handelaars een pak economische schade toe. We zijn ontstemd dat die betalingsproblemen zich opnieuw voordoen en hopen dat Worldline dit razendsnel oplost’, aldus Mattheeuws.

De ondernemersorganisatie zal nagaan of er van Wordline opnieuw een schadevergoeding kan worden gevorderd, want de verliezen voor handelaars zijn aanzienlijk. ‘Maar anderzijds blijkt de nu toegekende compensatie een maat voor niets. Er zal sowieso een hartig woord gesproken worden met Worldline, want dit is echt de panne te veel. We willen deze keer spijkerharde garanties van Wordline dat dergelijke pannes in de toekomst zeker niet meer voorvallen, want hun huidige compensaties zijn niets meer waard’, besluit het NSZ.