Panne bij Bancontact uitgerekend op compensatiedag vorige panne

Print
Panne bij Bancontact uitgerekend op compensatiedag vorige panne

Foto: BELGA

Er is zaterdagmiddag een panne geweest op het netwerk van Worldline, de beheerder van het betaalverkeer. Net vandaag wilde Worldline de verliezen van de panne vorig jaar compenseren. “Absoluut onaanvaardbaar”, zegt Unizo. De ondernemersorganisatie zal een schadevergoeding eisen.

Door de panne kon zaterdag met sommige kaarten niet worden betaald in de winkels. Ondertussen is de situatie weer genormaliseerd zijn. Bram Boriau, woordvoerder van Worldline, kan niet zeggen hoe lang de panne heeft geduurd en of het hele land getroffen was.

Net vandaag, een drukke winkeldag voor Kerstmis, zijn de transacties met Bancontact gratis voor de handelaars. Worldline wilde daarmee de verliezen compenseren voor de panne van vorig jaar, toen het systeem op 23 december uitviel tussen 16 en 19 uur. Meer dan een miljoen transacties konden daardoor niet worden uitgevoerd.

Ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over de panne. “Nu is er weer een panne vlak voor Kerstmis, nog wel op de dag dat de handelaars compensatie kregen voor de panne van vorig jaar. Weg compensatie dus”, zegt woordvoerster Sanderijn Vanleenhove. De ondernemersorganisatie zal zeker een schadevergoeding vragen.