Het verhaal van jong motorsporttalent Livio Loi

Print
Het verhaal van jong motorsporttalent Livio Loi

Foto: stijn van dingenen

Houthalen-Helchteren - Zeventien is hij en nu al wordt Houthalenaar Livio Loi aanzien als een groot talent in de motorsport. Een talent dat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Vader Bruno werd in 1979 zelf Belgisch Kampioen in de 400cc Coupe Kawasaki-klasse. Het verhaal van Livio...

"Ik kreeg het racevirus met de paplepel mee", glimlacht Livio. "Ik was amper drie jaar toen ik mijn eerste brommertje kreeg. Met van die handige zijwieltjes uiteraard. Nadien heb ik veel jaren met een pocketbike gereden. In 2006 startte ik zelfs met wedstrijden op mijn pocketbike. Succesvolle jaren want ik schreef verschillende overwinningen en titels op mijn naam."

In 2010 stapte Livio over naar de Honda NSF-klasse. Hij werd opgemerkt in de finalewedstrijden van dat jaar in Spanje waar hij als nieuwkomer meteen een zesde plek wist te veroveren op amper 0,2 seconden van de winnaar. In 2012 volgde dan de internationale Red Bull Rookies Cup. En ook daar viel Livio zijn talent op. In 2013 lijfde Marc Van der Straten de sportieveling in bij zijn team. "Ik debuteerde in 2013 in het team van Marc in de Moto3-klasse, een categorie voor viertaktmotoren van 250 cc. Helaas zorgde mijn jonge leeftijd ervoor dat ik niet alle races mocht meedoen. Pas na mijn 16de verjaardag kon ik aan races om het wereldkampioenschap deelnemen. Mijn eerste race voor het wereldkampioenschap reed ik direct in de punten. Een topprestatie die er mee voor zorgde dat ik uiteindelijk 22ste werd in de eindrangschikking."

Lichtgewicht
Naast zijn leeftijd had Livio nog een bijkomend nadeel. "Ik ben klein en een lichtgewicht rijder", aldus Livio. "In de klasse waar ik in reed, moest de moto samen met de rijder 148 kilo wegen. Mijn tenger lijf zorgde er dus voor dat er extra gewichten, liefst 12 kilo, op mijn motor moesten bevestigd worden om te mogen meerijden. Dat extra gewicht beïnvloedde de bestuurbaarheid van de motor. Een nadeel."

Ondanks dat alles, reed Livio zich toch opnieuw in de spotlights. Vanaf 2015 mag hij instappen in het RW Racing GP team van Roelof Waninge en teammanager Jarno Janssen. "Ik zal op een fabrieks-honda rijden, het beste materiaal", aldus Livio. "Mijn eerste race is op 29 maart in Qatar. Nadien volgen er nog 17 races in het buitenland. Helaas heeft België geen wedstrijd op de kalender, dus verre verplaatsingen zijn noodzakelijk."

Talent
Het verhaal van Livio is het verhaal van een echt sporttalent. De sympathieke jongeman verdient dan ook steun en support. Jonge talenten als Livio moeten immers kansen krijgen om door te groeien. Maar racen is duur. Zowel het materiaal als de reiskosten, de verzekering, de sportlab-opvolging, kortom alles kost handenvol geld. Daarom organiseerde zijn familie en vrienden samen met Livio een soort van steunfonds. Iedereen die Livio wil steunen, kan lid worden van Amici di Undici. Alle informatie hieromtrent vind je op zijn website www.livioloi.com. En natuurlijk: nieuwe fans zijn uiteraard altijd welkom. Dit sporttalent verdient dat!


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio