Mode

Waarom iedereen woensdag bij Primark wil winkelen

Print
Waarom iedereen woensdag bij Primark wil winkelen

Woensdag 10 december opent kledingwinkel Primark zijn deuren in Brussel. Het is na Luik de tweede vestiging in ons land, maar de Ierse budgetketen lijkt binnenkort ook Vlaanderen te zullen veroveren. Onder meer Antwerpen, Gent, Genk en Hasselt werden al genoemd als locatie. ‘Primark is de Ryanair van de mode, heel goedkoop’, zegt retailexpert Jorg Snoeck van vakwebsite RetailDetail. ‘Maar het middensegment heeft er wel onder te lijden’.

Haal even de woorden ‘Primark’ en ‘opening’ door Google en je weet wat je woensdag in de Nieuwstraat kan verwachten: een massa mensen, vooral jongeren, die graag koopjes wil doen. Want de lage prijzen -denk: tien euro voor een jurk, drie euro voor een T-shirt – zijn de grote troef van deze keten. ‘De consument is stilaan aan het veranderen’, verklaart Snoeck het succes van deze keten. ‘De generatie jongeren van nu heeft ouders die tien tot vijftien jaar langer leven en die het geld dat ze gespaard hebben, nodig hebben voor zichzelf. Ook mensen die van overal ter wereld naar Europa zijn gekomen, hebben weinig kans gehad om een kapitaal op te bouwen. Daardoor zit een nieuwe generatie zonder geld. Dat heeft een effect op hun koopgedrag: ze doen hun inkopen bij low budgetwinkels als Lidl en Aldi, vliegen met Ryanair en shoppen bij Primark’.

De opkomst van de low budgetketens heeft ook effect op de andere winkels in de buurt: ‘Er is gemeten dat in straten waar een Primark is, soms dertig procent meer mensen komen. Maar een euro kan maar één keer uitgegeven worden. Dus het is logisch dat winkels uit het middensegment te lijden hebben onder die lage prijzen. Denk maar aan wat er met Mexx gebeurd is’, zegt Snoeck. Blijft de vraag hoe de keten zo goedkoop kan produceren. Er zijn de verhalen over de kleding die gevonden is onder het puin van de ingestorte fabriek in Bangladesh, maar volgens de keten zelf wordt hun kleding op een ‘schone’ manier gemaakt. ‘Primark heeft hele hoge inkoopvolumes en ze produceren natuurlijk waar het goedkoop is, waardoor ze heel lage prijzen kunnen hanteren’, zegt Snoeck. ‘Ik weet dat er verhalen de ronde doen, maar ik heb zelf geen onderzoek gedaan naar de omstandigheden waarin hun kleding gemaakt wordt. Wat ik wel kan zeggen, is dat de kwaliteit van de kleding heel erg meevalt. Ze verkopen ook alleen in hun winkels, niet online, ook dat is een manier om goedkoper te werken’.

Niet te missen