Fit & Gezond

Dit worden de fitnesstrends van 2015

Print
Dit worden de fitnesstrends van 2015

Foto: Shutterstock

Goede voornemens om volgend jaar meer te sporten, dan zou het wel eens kunnen dat je met body weight training begint of steeds vaker op de loopband staat. Experts voorspellen welke work-outs in 2015 hip zullen zijn.

Het American College of Sports Medicine (ACSM) polste bij drieduizend professionele fitnessmedewerkers wat de sporthypes van volgend jaar zullen worden en zette vijf trainingen met een hoog hitgehalte op een rij.

Work-outs zonder apparatuur

De meerderheid is ervan overtuigd dat de bodyweight hype populairder zal worden. Dat is een verzameling van sporten waarvoor weinig fitnessapparatuur nodig is - denk aan Pilates. ‘Deze sporten zullen in groep gegeven worden, maar ook door personal trainers. De klemtoon ligt op oefeningen zoals squats en sit-ups waarvoor je geen dure apparaten nodig hebt’, zegt Carol Espel van de fitnessketen Equinox.

Intervaltrainingen

De zogenaamde high-intensity interval training (HIIT) houdt in dat je verschillende, korte maar intensieve oefeningen uitvoert en zal volgend jaar populair worden. De reden? Het neemt niet veel tijd in beslag en je boekt snel resultaat. Na 20 minuten zit je sessie er al op en heb je je hele lichaam doen werken.

Loopbandtrainingen

Fitnessboetieks die zich specialiseren in één training zullen vaker voorkomen. Nu merken experts al meer belangstelling voor indoor looptrainingen en wellicht wordt dit een van dé sporten in 2015. ‘Er is een trend in de fitness om terug te keren naar de eenvoud, en hardlopen is de oudste vorm van lichaamsbeweging’, zegt fitnessexpert Andia Winslow. Ze legt de voordelen uit: de deelnemers bevinden zich in een gecontroleerde en uitdagende omgeving waarin ze - ongeacht hun conditie - kunnen meedoen met de klas. De voordelen: de botten, gewrichten en pezen worden minder belast waardoor lopers zich honderd procent op de sport kunnen concentreren. Bovendien is het nooit slecht weer.

Meer belang voor herstel

Door vaak en intens te trainen kan ons lichaam uit balans geraken en vatbaarder zijn voor blessures. Bijvoorbeeld: zwakke spieren zullen na een intense training moe zijn en je vergt te veel van sterke spieren. Volgens coach David Reavy, eigenaar van React Physical Therapy, zal er meer belang zijn voor aanvullende trainingen die al je spieren in topconditie houden. Denk aan herstellende yogasessies, dynamische stretchoefeningen of zelfs workshops over slapen in functie van je sportactiviteiten.

Sociaal sporten

De laatste jaren bestaan er tal van apps om onze sportprestaties in beeld te brengen en die zullen volgens Stefan Olander van Nike aan populariteit winnen. ‘De apps fungeren als coach, als gids en geven inspiratie’, zegt hij. Volgens kenners zullen de nieuwste apps nog meer bijdragen tot een gezonde levensstijl doot te checken hoeveel we bewegen, of we gezond eten en voldoende slapen.

Niet te missen