Kalasjnikov richt zich op kledijmarkt

Print

Met een nieuw logo wil het bedrijf zich nog beter in de kijker plaatsen. Foto: AFP

Kalasjnikov, de fabrikant van het machinegeweer AK-47, zal ook beginnen met de productie van kledij en messen. Met een nieuw logo wil het Russische bedrijf zichzelf nog beter in de kijker plaatsen. Dat logo werd dinsdag voorgesteld in Moskou. Door de Westerse sancties tegen Russische bedrijven probeert Kalasjnikov nieuwe markten aan te boren.

De kledij die Kalasjnikov op de markt zal brengen, is gemaakt voor sportschutters en jagers. Daarnaast gaat het Russisch bedrijf zich focussen op de productie van accessoires, zoals messen.

Het bedrijf geeft toe dat de sancties die het Westen in juli aan Russische bedrijven heeft opgelegd, voor de vermoedelijke rol van Rusland in het conflict in Oost-Oekraïne, het bedrijf zwaar treffen. ‘De Amerikaanse sancties zijn een zware klap voor Kalasjnikov, aangezien het overgrote deel van onze producten bestemd is voor de Amerikaanse markt’, zei Sergej Tsjemezov, ceo van Rostech, een overheidsbedrijf dat Kalasjnikov beheert.

Tsjemezov gaf voorts nog mee dat het Russisch bedrijf zich nu op nieuwe markten zoals Zuid-Amerika, Azië en Afrika gaat richten.