Fit & Gezond

Afvallen? Hou je uurwerk in de gaten

Print
Afvallen? Hou je uurwerk in de gaten

Foto: Shutterstock

Wie enkele kilo’s wil verliezen doet er goed aan om alle maaltijden te consumeren binnen de acht uur tijd. Dat is althans wat onderzoekers, verbonden aan het Salk Institute in Californië, aanraden. Maar is dat wel zo gezond? 'Een blok van acht uur om al je maaltijden op te eten is te kort', zegt diëtiste Tina Vanschoubroek.

Je lichaam acht uur - niet meer, niet minder - de tijd geven om eten op te nemen? Volgens Amerikaanse wetenschappers is het goed voor de gezondheid. Het risico op obesitas en diabetes type 2 zou afnemen. Bovendien zou die limiet van acht uur de schade die het lichaam oploopt door ongezonde snacks ongedaan kunnen maken.

Deze conclusie is gebaseerd op tests met muizen. De onderzoekers verdeelden de diertjes over twee groepen. De ene helft kreeg acht uur lang vetrijk voedsel, de rest kreeg het zelfde aantal kilocalorieën naar binnen maar at ook voor en na het blok van acht uur. Uit het experiment blijkt dat de muizen die binnen de acht uur al het eten voor die dag hadden opgegeten, slanker waren dan de muizen die vroeger en langer mochten eten. Meer nog: de muisjes met overgewicht verloren op enkele dagen tijd 5 procent van hun lichaamsgewicht.

Onderzoekers geloven dat het plannen en respecteren van strikte etenstijden gunstig is omdat je lichaam dan kan voorspellen wanneer er eten komt. Onze spijsvertering wordt zo gesynchroniseerd met genen en eiwitten, wat betekent dat het lichaam zich beter kan voorbereiden om kilocalorieën te verbranden. Dat zegt hoofdonderzoeker Satchin Panda in het vakblad Cell Metabolism.

Wij vroegen aan diëtiste Tina Vanschoubroek of deze methode echt gezond is. ‘Eten op regelmatige tijdstippen is inderdaad goed omdat je lichaam zich hierop kan voorbereiden. Maar een tijdspanne van acht uur is echt wel heel kort om al het eten van die dag op te eten’, zegt ze. ‘Sowieso zit je dan met veel tijd tussen de laatste maaltijd en het volgende ontbijt. Dat kan een negatieve invloed hebben op je metabolisme. Het kan immers stilvallen’, zegt Tina. Zij raadt aan om niet obsessief met dat blok van acht uur bezig te zijn en er vooral op te letten dat je ’s avonds niet te zwaar en niet te kort voor bedtijd eet. ‘Twee uur voor je gaat slapen heb je best je avondeten op. Aan het einde van de dag ben je meestal minder actief en verbrand je dus minder kilocalorieën’, zegt ze.

Niet te missen