© Nele Mannaerts

© Nele Mannaerts

© Nele Mannaerts

Zesdeklassers BS Kla4tje wagen zich aan groot Lego-avontuur

Begin september begonnen de zesdeklassers aan een groot Lego-avontuur. Ze gaan deelnemen aan de First Lego League. Nee, ze gingen niet alleen aan de slag met de alom bekende blokjes. Er kwam veel meer bij kijken.

Nele Mannaerts

Dit jaar is het thema ‘World Class’ of over hoe mensen leren. De kinderen kozen hun eigen onderzoeksvraag. Ze moesten iemand iets leren.

Het ene team, de Aquateens, ging aan de slag met de vraag ‘Hoe leren we de kinderen op school kraantjeswater drinken?’. Ze deden een enquête op school. Om al een van hun vragen te beantwoorden, brachten ze een bezoek aan Hidrodoe in Herentals. Uiteindelijk maakten ze een toneelstuk voor in de klassen om hun schoolgenootjes te overtuigen van de voordelen van kraantjeswater.

Het andere team, de Turboteens, gooiden het over een hele andere boeg. Zij kozen voor de vraag: ‘Hoe leren we onze ouders om niet te snel te rijden?’. Hiervoor vroegen zij de politie van Lommel om raad. Een politieagent kwam in de klas vertellen over flitspalen, hard rijden, boetes,… Ook een bezoek aan Flanders’ Make hielp onze kinderen om een innovatieve oplossing te vinden.

Naast deze projecten was er nog een andere zware klus te klaren. Beide teams kregen de taak om een Lego-robot te programmeren. Deze kleine machine krijgt 2,5 minuut de tijd om zoveel mogelijk opdrachten te vervullen. Er werd hard gewerkt: geprogrammeerd, gebouwd en herbouwd. Apentrots waren ze toen de eerste missie gelukt was: de robot een deur laten openen.

Vandaag was Ilja Sierra van Flanders’ Make op bezoek om nog even te komen steunen. Superfijn want hij komt morgen ook supporteren. Morgen is trouwens de grote dag. Dan mogen ze naar Hasselt om hun kunnen te laten zien. Samen met 650 andere kinderen nemen ze dan deel aan de tweede First Lego League die in Limburg door Voka georganiseerd wordt. Hopelijk duimt heel Lommel mee voor een goed resultaat !


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio