© *

Zo zullen we eten in 2015

Worden het superfoods en insectenburgers of blijft er ons op bord plaats voor een boterham met kaas? Het Leuvense marktonderzoeksbureau Haystack boog zich aan de hand van 350 internationale onderzoeken over de foodtrends van 2015.

tib

- Consumenten willen geen zout en zoet meer, maar zuur en bitter. 'Zoet en zout worden te veel geassocieerd met ongezond voedsel', zegt Ludovic Depoortere, smaakexpert en CEO van Haystack. 'Dit is een internationale trend, waar wij voorlopen op andere landen: kijk maar naar de populariteit van de gin tonic bij ons. Daarnaast zie je ook dat koks op televisie vaak een toets van citrus in hun gerechten verwerken, en dat pickleschips weer populairder worden'.

- De 'gezonde eetautmaat' wordt de nieuwe snoepautomaat. 'In New York heb je al mobiele automaten waaruit je bijvoorbeeld sushi kan halen', zegt Depoortere. 'Het is zeker niet evident omdat het vooral om vers bereide producten gaat. Maar er is vraag naar, dus de sector staat hier voor een uitdaging'.

- We willen niet meer alle dagen vlees eten, maar fulltime vegetarisch eten we ook niet: de flexitariër schrapt zijn vlees bijvoorbeeld op 'donderdag veggiedag'. 'Men is er zich steeds meer van bewust dat vlees eten een grote CO2-impact heeft, maar ook de crisis heeft er mee te maken: vlees is duur. Jongere generaties denken niet meer in termen van het klassieke voedingspatroon van 'vlees, groenten en aardappelen' en het aanbod aan vervangproducten is alsmaar groter geworden'.

- Jong geleerd is oud gedaan, dus halen we onze neus op voor hamburgers en chicken dips op het kindermenu. 'Als ouder word je bijna onverantwoordelijk gevonden als je je kind fastfood laat eten. Ouders verkiezen gezonder eten voor hun kinderen, maar dan op een speelse manier gepresenteerd'

- Voeding wordt steeds persoonlijker: we eten minder zout, minder vet, zonder gluten of zonder lactose. 'Het aantal personen met een voedselallergie is alsmaar toegenomen en de consument verwacht van de fabrikant dat hij hier rekening me houdt. Het vraagt een hele investering om voor elke intolerantie een alternatief product te vinden, maar de voedingsindustrie kan niet anders dan hier op inspelen'.

- Over de zogenaamde raw foods en superfoods mag dan heel wat scepsis bestaan, ze verdwijnen nog niet in 2015. 'Medisch is er inderdaad nog niet zo veel bewezen, maar de interesse in ongezond voedsel neemt nu eenmaal af, dus de industrie moet er mee verder. Puur en onbezoedeld is de trend en daar wil men mee innoveren'.

- Eten begint bij de smartphone, meer bepaald bij gezondheidsapps die je vertellen wat je best kan kopen. 'Apple neemt hierin het voortouw: de iWatch zal je hartslag kunnen bijhouden en je dieet kunnen opvolgen. Een belangrijke functie van de apps is de keuzestress verminderen, het complexe aanbod reduceren tot 'wat is gezond voor mij?'.

- We willen niet per se meer betalen voor ecologisch voedsel, maar de consument beseft wel dat hij een inspanning zal moeten doen. Dus kiezen we bewust voor voedsel van dichtbij. 'Zoals nu het aantal calorieën op een verpakking vermeld staan, zouden dat het aantal kilometers kunnen worden. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen zonder dat het meer kost'.

- Wie voedsel koopt, verwacht volledige openheid en transparantie van de fabrikant over wat hij op zijn bord krijgt. Geen E-nummers, geen bewaarmiddelen, dus.

- We moeten nog niet op elke dorpsmarkt een kraam met insectenburgers verwachten, want die blijven nog even voor een nichepubliek. Maar we gaan wel op zoek naar andere vormen van proteïnen dan vlees: ook soja en erwten komen hiervoor in aanmerking.

Niet te missen