Fit & Gezond

‘Crashdiëten zorgen niet voor extra kilo’s nadien’

Print
‘Crashdiëten zorgen niet voor extra kilo’s nadien’

Wie wil afvallen, krijgt meestal te horen dat een crashdieet niet de oplossing is. De kilo’s die je verliest, zouden er immers zo weer bij komen. Maar volgens een nieuw onderzoek blijkt net dat best mee te vallen.

Als we gewicht willen verliezen, krijgen we meestal te horen dat we dat best geleidelijk aan doen. Maar volgens een nieuwe studie, gepubliceerd in het vakblad ‘The Lancet Diabetes and Endocrinology’, komen mensen die een crashdieet volgen, niet per se meer kilo’s bij. De studie volgde 200 zwaarlijvige volwassenen, die verdeeld werden in twee groepen. De ene groep volgde een snel dieet van 12 weken, de twee groep werd op een minder drastisch dieet van 36 weken gezet. De eerste groep kreeg tussen de 450 en 800 calorieën per dag in de vorm van voedselvervangers, terwijl de tweede groep moest zorgen dat ze 500 calorieën minder at dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (2000 kcal voor vrouwen, 2500 kcal voor mannen).

Deelnemers die meer dan 12.5 procent van hun lichaamsgewicht verloren, volgden nog drie jaar een dieet gericht op het behoud van hun gewicht. Vier van de vijf crashdiëters behaalde uiteindelijk zijn streefgewicht en ze kwamen niet sneller bij dan de geleidelijke diëters. Allebei de groepen kwamen ongeveer 71 procent van het gewicht dat ze verloren, weer bij in de drie jaar die volgden.

‘De algemene richtlijnen bevelen geleidelijk gewichtsverlies aan voor de behandeling van obesitas, zegt Katrina Purcell, mede-auteur van de studie. ‘Iedereen denkt dat je sneller bijkomt na een crashdiët, maar uit deze resultaten blijkt dat deelnemers sneller 12.5 procent van hun lichaamsgewicht verliezen en daardoor minder snel afhaken. Ook is het iets gemakkelijker om voedselvervangers te eten dan het aantal calorieën in gewone voeding te verminderen’. Toch is er ook een keerzijde aan dit crashdieet: volgens de onderzoekers is het onmogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft, waardoor het dieet niet ongevaarlijk is.

Niet te missen