‘Geen geheim dat Mediahuis Nederlandse partner zoekt voor overname NRC’

Print
‘Geen geheim dat Mediahuis Nederlandse partner zoekt voor overname NRC’

Mediahuis-ceo Gert Ysebaert. Foto: Karel De Weerdt

Krantengroep Mediahuis zoekt hulp van een Nederlandse partner bij de overname van NRC Media, maar dat is geen geheim. Bovendien ligt de prijs die Mediahuis wenst te betalen voor NRC ruim lager dan wat in de media circuleert. Dat zegt Mediahuis-ceo Gert Ysebaert in een reactie op het nieuws in de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad.

Begin september meldden de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria, huidig eigenaar van NRC Media, en Mediahuis dat zij exclusieve onderhandelingen voeren over een overname. TMG bracht eerder al een bod uit van 90 miljoen euro, maar dat werd door Egeria afgewezen.

‘Het is geen geheim dat wij een partner in Nederland zoeken voor de overname van NRC Media’, reageert Mediahuis-ceo Gert Ysebaert. Initieel werd volgens de Mediahuis-ceo uitgegaan van een voorkeurscenario waarbij de lezer een belangrijke participatie zou invullen samen met een Nederlandse partner in de totale overnameconstructie. Het zou dan dus gaan over een fonds waarin ook krantenlezers konden participeren in de financiering van de krant.

Dat pad werd nu verlaten en nu zoekt de krantengroep achter De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dus verder achter een Nederlandse partner om NRC Media over te nemen. Daarbij worden ondermeer gesprekken gevoerd met Stichting Democratie en Media en mediagroep Veronica.

Ook met een aantal private equity fondsen zouden er contacten geweest zijn, zij het niet rechtstreeks. Volgens Ysebaert verliepen dergelijke gesprekken via de financiële adviseur van Mediahuis in Nederland, ABN Amro.

Gert Ysebaert benadrukt wel dat de overnameprijs die Mediahuis wenst te bieden lager ligt dan de 115 miljoen euro waarvan sprake in Het Financieele Dagblad. ‘De hele constructie is grondig onderzocht en wij bieden een faire prijs, maar die ligt ruim lager dan het bedrag dat in de media circuleert’, besluit Ysebaert.

NRC Media boekte in 2013 een omzet van 118 miljoen euro. In 2009 kocht de investeringsmaatschappij Egeria NRC voor zo’n 70 miljoen euro van De Persgroep, die andere Belgische krantenuitgever. Begin dit jaar startte Egeria de zoektocht naar een mogelijke overnemer.