Fit & Gezond

‘Gezond eten kost drie keer zo veel als ongezond’

Print
‘Gezond eten kost drie keer zo veel als ongezond’

Wie gezond wil eten, geeft gemiddeld drie keer zo veel geld uit als wie ongezond eet. Althans in Groot-Brittannië, waar onderzoekers van de Universiteit van Cambridge aan de alarmbel trekken. ‘We moeten ervoor zorgen dat een gezond dieet betaalbaar blijft voor iedereen’, zegt Nicholas Jones, hoofdauteur van de studie.

Jones en zijn team vergeleken de prijs van 94 veel gekochte voedings- en drankproducten tussen 2002 en 2012. Ze maakten een onderscheid tussen ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ producten op basis van de hoeveelheid verzadigde vetten en suikers per honderd gram. Uit hun conclusies bleek dat 1,000 kilocalorieën in ongezonde voeding 3,18 euro kosten, terwijl dezelfde hoeveelheid kilocalorieën in gezond voedsel 9,51 euro kosten. Drie keer zo veel dus, en die kloof werd in de loop der jaren alleen maar groter.

‘In België werd de exacte verhouding tussen de prijzen van gezond en ongezond voedsel nog niet onderzocht’, zegt gezondheidseconoom Lieven Annemans. ‘Maar je kan een bereide maaltijd al voor drie euro kopen terwijl zelf vis en groentjes klaarmaken makkelijk acht euro kost. Dat wijst er op dat het hier ook die richting opgaat. Je kan dat niet veralgemenen, een appel of een peer zijn bijvoorbeeld wel goedkoop, maar je moet naar het gemiddelde kijken’.

Volgens het onderzoek van Jones vindt 91 procent van de Britten prijs een belangrijke factor bij de aankoop van voeding, terwijl slechts 49 procent van de Britten gezondheid in zijn top vijf zet. Een houding die men, zeker in economisch moeilijke tijden, ook in België kan herkennen. ‘Vandaar ons voorstel om, naast de andere gezondheidsprogramma’s, een tussenkomst van de overheid voorstellen’, zegt Annemans. ‘De prijzenmarkt is nu verstoord, de overheid zou ongezond eten duurder en gezond eten goedkoper kunnen maken. Dat levert niet meteen miljoenen op, maar toont zich op termijn wel in de gezondheidszorg en de kost daarvan. Die prijscorrectie alleen zal het probleem niet oplossen, maar kan de consument wel een duwtje in de goede richting geven’.

Niet te missen