Laat je snor sponsoren tijdens Movember

Print
Laat je snor sponsoren tijdens Movember

Foto: rr

Voor het vierde jaar op rij roept de internationale Movember stichting Belgische mannen op hun snor te laten groeien tijdens de maand november. De ludieke bewustwordingscampagne rond mannelijke gezondheidsproblemen geeft kennissen ook de mogelijkheid de jonge snorren te sponsoren. De opbrengst gaat naar teelbalkankeronderzoek.

Prostaat- of teelbalkanker zijn zogenaamde stille doders: velen kennen iemand die eraan lijdt, maar er wordt te weinig over gesproken. Met dat idee begonnen enkele Australische vrienden in 2004 tussen pot en pint aan Movember. ‘Mo’ is Australisch jargon voor een snor, die de initiatiefnemers gedurende de maand november lieten groeien. Daarmee wilden ze mannelijke gezondheidsproblemen bespreekbaar maken en tegelijk middelen vrijmaken voor onderzoek.

De actie, die in zijn eerste jaar 54.000 Australische dollar opbracht, groeide uit tot een wereldwijde snorrenbeweging. Vorig jaar lieten vier miljoen deelnemers in 21 landen zich sponsoren voor een totaalbedrag van 409 miljoen euro. België was goed voor 140.000 euro. Met de opbrengst ondersteunt Movember dit jaar het TIGER-programma, dat testfases voor teelbalkanker organiseert, en het onderzoek van professor Johan Swinnen, hoofd van het departement oncologie aan de KU-Leuven.

‘De actie is begonnen lang voor snorren hip werden en zal ook na de hype blijven bestaan’, zegt Mark Leruste van de Movember Foundation. Deelnemers moeten volledig geschoren beginnen op de eerste november. De snor mag niet doorlopen in baardgroei op de kin of in bakkebaarden. Tot nu toe hebben Ironman Frederik Van Lierde, VRT-presentator Siegfried De Doncker en paraglider Thomas de Dorlodot hun deelname als ambassadeur van de actie bevestigd.