© BELGA

Topman NMBS klaagt nieuwste treinen aan: ‘Niet normaal dat ze voortdurend defect zijn’

Het is onaanvaardbaar dat de nieuwste treinen van de NMBS, de Desiro’s van fabrikant Siemens Transport, gemiddeld om de 8.000 kilometer een technisch defect hebben. Dat zegt Jo Cornu, de CEO van de NMBS, woensdag in een interview met Knack. “Ik heb de baas van Siemens Transport daarop aangesproken en gevraagd of hij gelukkig zou zijn als zijn auto om de 8.000 kilometer in panne zou staan.”

In het interview gaat Cornu in op verschillende uitdagingen waar de Belgische spoorwegen voor staan. De betrouwbaarheid van de treinen noemt hij “een van onze grootste problemen van vandaag”. Gemiddeld heeft een trein om de 30.000 kilometer panne, terwijl de Desiro’s al om de 8.000 kilometer een defect hebben. “Die onbetrouwbaarheid van de treinstellen beïnvloedt ook onze stiptheidscijfers: in 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal.”

Volgens Cornu zit Siemens met het probleem verveeld omdat het hen geld kost, maar “het echte probleem zit nog dieper”, legt hij uit. “In Europa is er bij de spoorwegen haast niets gestandaardiseerd. We leven in de mentaliteit van de negentiende eeuw als we een trein bestellen: elke spoorwegmaatschappij heeft haar eigen normen en regels qua veiligheid, voeding van de treinen, signalisatie, enzovoorts.”

Cornu haalt ook de financiële toestand bij de NMBS aan. “Nu hebben we om en bij de 2,7 miljard euro schulden opgestapeld. Daar moet iets aan gedaan worden, gezien de precaire budgettaire toestand van de federale overheid. Er zullen serieuze inspanningen moeten geleverd worden, willen we niet dezelfde weg opgaan als Sabena.”

(belga)