© BELGA

Soudal vervangt Belisol als hoofdsponsor bij Lotto

Niet alleen Omega Pharma-Quick Step krijgt met Etixx-Quick Step volgend jaar een nieuwe naam, ook een andere Belgische wielerformatie verandert van naam. Vanaf volgend seizoen vervangt Soudal Belisol als hoofdsponsor bij Lotto en dat nog tot 2020. Dat maakte de wielerformatie zondag in de Franse hoofdstad Parijs bekend.

Zowel Lotto als Soudal engageren zich tot minstens 2020 om het Belgian Cycling Project te steunen en zullen als hoofdsponsors prijken op de truitjes van het wielerteam.

Voor lijm- en siliconenfabrikant Soudal is dit een voortzetting van de enkele jaren geleden ingezette strategie om via uitgekozen sportsponsoring de naamsbekendheid van het merk verder uit te bouwen. Hiermee werd op Belgisch vlak gestart in 2010 met de nog steeds lopende shirtsponsoring van eersteklasser Westerlo. In 2012 werden de Soudal Classics boven de doopvont gehouden, een reeks van zes veldritten tijdens het winterseizoen.

In 2013 stond Soudal op de outfits van Lotto-Belisol tijdens de Tour en in 2014 werd Soudal een volwaardige cosponsor van Lotto-Belisol. Nu zet Soudal dus de stap naar het niveau van volwaardige naamsponsor van een internationaal actief topwielerteam. ’Soudal is wereldwijd actief in meer dan 130 landen met eigen filialen in 44 landen op alle continenten’, aldus Vic Swerts, oprichter en voorzitter van Soudal. ‘We willen ons merk nog bekender maken bij de gebruikers van onze producten.’

'Droom blijven van elke jonge Belgische renner'

Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij, vindt vooral de lokale verankering van de wielerformatie van groot belang. 'Tegelijkertijd scoren we ook internationaal en kent iedereen intussen onze goede reputatie als wielerploeg.' De CEO doelt niet alleen op Lotto als team in het internationale wielrennen, maar ook op de aandacht voor de jeugd en de dames die de ploeg tentoonspreidt.

Ook algemeen manager Marc Sergeant toonde zich een tevreden man nadat bekend raakte dat er nog zeker zes jaar continuïteit is inzake wielersponsoring, wat vrij uitzonderlijk is in het wielrennen. 'Het Belgische wielerproject moet de droom blijven van elke jonge Belgische renner. Wij moeten een standaard worden en zijn in het internationale wielrennen, en de bekroning zijn van alle inspanningen van wielerminnend België. Wij moeten tonen dat het Belgische wielerproject zijn plaats heeft in de WorldTour. Bij voorkeur met Belgische partners die zich ook internationaal willen profileren.'