© BELGA

Weer meer ongevallen ‘s nachts

Verkeersexperts maken zich zorgen over een nieuwe piek van nachtelijke verkeersongevallen. Vorig jaar vielen er ‘s nachts acht doden en 35 zwaargewonden meer dan een jaar eerder. “De wegmarkering is bedroevend”, zeggen BIVV en Touring. “Door het lichtplan gaan veel straatlampen ’s nachts uit, waardoor de strepen op de weg haast onzichtbaar worden.”

Wim Brillouet

Kersvers Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan al meteen aan de slag: nu het fenomeen van de weekendongevallen onder controle lijkt, moet hij zich volgens experts buigen over het aantal nachtelijke verkeersongevallen. Dat zit plots in stijgende lijn. Het gaat om ongelukken die tussen tien uur ’s avonds en zes uur ’s morgens gebeuren. Vorig jaar vielen er ’s nachts 201 doden en 1043 zwaargewonden, voor beide categorieën een stijging van bijna 5 procent in een jaar tijd.

Voor mobiliteitsorganisatie Touring is het duidelijk: de wegmarkering is een belangrijke oorzaak. “Op sommige plaatsen zijn de strepen echt onzichtbaar”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “In één op de drie gemeenten is de wegmarkering bedroevend en ondermaats.” “De strepen op de weg zijn zeker een bepalend element”, vindt Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

“Sinds juli 2011 gaan door het zogenaamde lichtplan op de helft van de snelwegen ook nog eens de lichten uit. De wegmarkering is daar eigenlijk niet op voorzien. Die is alleen getest bij een verlicht wegdek.” Het lichtplan is er gekomen om energie en geld te besparen. Maar maakt het onze wegen onveiliger? Zowel het BIVV als Touring dringt aan op een grondige evaluatie. Die is voorzien voor begin 2015.

Lees meer in uw krant