© HBvL

Nederlandse expert: “Buschauffeur reed onder invloed tegen muur” (video)

De Nederlandse expert Selma Eikelenboom, die werd ingehuurd door een aantal nabestaanden van de slachtoffers van de busramp in Sierre, concludeert uit een reconstructie van een Amerikaans privébedrijf dat de buschauffeur opzettelijk tegen de muur in de tunnel aanreed onder invloed van antidepressiva. Dat zei ze gisteren in het Nederlandse tv-programma ‘Een Vandaag’.

MaLu

De volledige resultaten van het onderzoek laten nog op zich wachten, maar het Amerikaanse privébedrijf Independent Forensic Services (IFS) wijst nu al in de richting van de overleden chauffeur Geert Michiels. Er volgt nog een analyse van de 3D-beelden van de reconstructie, maar toch maakte het bedrijf in het Nederlandse tv-programma ‘EénVandaag’ al een voorlopige analyse. De buschauffeur zou volgens IFS twee gecontroleerde stuurbewegingen hebben gemaakt om de bus richting tunnelwand te sturen. Eerst een ruk naar links, dan een ruk naar rechts. Dat bevestigt volgens IFS de hypothese van een zelfmoordactie.

DNA

De firma en de Nederlandse forensisch expert Selma Eikelenboom spreken zo het Zwitserse gerecht tegen dat het houdt op een appelflauwte of een stuurfout. “Hij had voldoende tijd om te reageren dus is het zeer aannemelijk dat hij opzettelijk tegen de muur op reed,” aldus de onderzoekster in het Nederlandse actualiteitenprogramma. Het onderzoek kwam er op vraag van enkele nabestaanden die zich niet willen neerleggen bij de uitleg van het Zwitserse gerecht. Dat zegt dat de buschauffeur een appelflauwte kreeg of een stuurfout maakte. “Hij had voldoende tijd om te reageren. Het is zeer aannemelijk dat hij opzettelijk tegen de muur reed”, sprak onderzoekster Selma Eikelenboom gisteren.

De ouders willen ook DNA van de buschauffeur om te onderzoeken of hij erfelijke gevoelig is voor het antidepressivum Paroxetine dat hij slikte . Het Zwitserse gerecht wil geen DNA afstaan. ”Als het medicijn verantwoordelijk is, moet daartegen opgetreden worden,” zegt Rob Knoester, de advocaat van de nabestaanden.

De weduwe van de buschauffeur liet al eerder optekenen dat de initiatiefnemers van de reconstructie “weten wat ze willen bewijzen en hoe ze het willen bewijzen.”