"Geen internet, wel factuur"

“Neem Belgacom Internet en kijk gratis digitale tv”: die reclame geldt niet voor Voerenaars die meer dan 4 km van de telefooncentrale in Sint-Martens-Voeren wonen. “Het signaal voor digitale tv zou dan niet sterk genoeg zijn. Ook Telenet is niet voor ons weggelegd”, zegt schepen van Nutsvoorzieningen Jacky Herens, die zelf ook al zes weken zonder internet zit.

“Half september beslisten wij over te stappen van Belgacom naar Base en kozen we voor het Homepack Internet en huistelefoon omdat dit goedkoper was. Mijn contract bij Belgacom werd opgezegd door Base. De overdracht zou gebeuren op 7 oktober. De wijziging van de telefoonlijn naar Base zou dan op 22 oktober gebeuren.

Belgacom bevestigde dat zij op 27 oktober het bericht goed ontvangen hadden. Op 2 november kreeg ik dan weer een bericht van Base dat die maatschappij de nummeroverdracht goed ontvangen had. Maar sinds 7 oktober heb ik geen internet meer en sinds 2 november ook geen huistelefoon meer”, klaagt Herens, die als schepen van Openbare werken en Nutsvoorzieningen thuis niet te bereiken is.

“Hoewel ik alle gevraagde inlichtingen aan de diensten heb gefaxt én per brief heb verstuurd, had ik geen succes. En niemand weet me te vertellen waarom dit fout loopt. Technische problemen zouden de oorzaak zijn, maar die geraken maar niet opgelost. Als klap op de vuurpijl kreeg ik intussen wel een factuur (43 euro voor vijf weken internet)”, zegt Herens.

“Toen ik vanmorgen hierover belde, kreeg ik te horen dat de facturatie automatisch gebeurd was en dat mijn situatie een unicum is in België. Ik zou opnieuw kunnen aansluiten bij Belgacom, terug naar af dus. Maar riskeer ik dan geen boete wegens contractbreuk met Base?”, vraagt Herens zich af.

Tv

En ook digitale tv is niet weggelegd voor elke Voerenaar. Rik Tomsin klaagt het probleem al lang aan. “Het is een kwestie van sterkte van de ADSL-lijn. Voor een goede ontvangst van digitale tv heb je maximale sterkte nodig. Het lukt tot in Schietekamer in ’s-Gravenvoeren op zo’n 4 km van de telefooncentrale, verder niet meer”, zegt Tomsin.

Operator Belgacom bevestigt de uitleg van Tomsin. “Voor elk nummer moeten we een meting doen om na te gaan of er voldoende signaal is.” Telenet stelt dat Voeren niet aansluitbaar is. “In de gemeente Voeren (3798) leveren wij geen producten”, luidt het.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio