Lanaken heeft nieuw spoor naar Maastricht

Lanaken heeft nieuw spoor naar Maastricht

Lanaken heeft nieuw spoor naar Maastricht

Lanaken - Lanaken heeft opnieuw een spoorlijn naar Maastricht. Volgens Infrabel, de beheerder van het Belgische spoor, kan de lijn vanaf eind dit jaar in gebruik genomen worden. Het zal wellicht tot januari duren omdat de exploitant van de goederenterminal in Lanaken nog niet bekend is. Het hele project heeft 26 miljoen euro gekost.
Lijn 20, de internationale spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht, is in 1954 gesloten voor reizigersverkeer en in 1986 ook voor goederenverkeer. Op initiatief van het Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken (AGB) startte Infrabel in 2008 met de “reactivering” van het spoor voor goederenvervoer. In het najaar van 2009 eindigden die werken op Nederlands grondgebied. Nu is het spoor op Belgisch grondgebied ook gebruiksklaar.

Aanvankelijk was de reactivering van dat goederenspoor bedoeld als een spoordienst tussen de vestigingen van de papierfabrieken van Sappi in Lanaken en Maastricht.

“Sappi heeft dan afgehaakt wegens de te zware investering. Het AGB is toch doorgegaan, namelijk met de aanleg van een terminal, de Albertterminal, die voor alle bedrijven toegankelijk is en dus niet alleen voor Sappi”, zegt gemeentesecretaris William Van Cleynenbreugel.

Europa

Het hoofdspoor vertrekt ter hoogte van Sappi en eindigt in het station van Maastricht.

Van Cleynenbreugel: “De Albertterminal op het bedrijventerrein Europark is aangesloten op dat hoofdspoor. Dat betekent dat goederentreinen die uit Lanaken vertrekken via Maastricht richting Luik naar Aken en zo verder naar Zuid- en Centraal-Europa kunnen rijden. Vanuit Maastricht kunnen de treinen via Eindhoven naar Antwerpen en verder naar Noord-Europa.”

Terminal

Het nieuwe grensoverschrijdende hoofdspoor is 6,4 km lang. Daarvan ligt 4,2 km op Nederlands gebied. Het werd aangelegd door ProRail, de spoorinfrastructuurbeheerder van Nederland.

Het stuk vanaf Sappi tot de grens met Nederland is 2,2 km lang. Behalve die 2,2 km hoofdspoor omvat het Lanakense deel van het project ook de Albertterminal, een laad en losterminal met vier sporen, de herinrichting van twee overwegen op Europark, de vernieuwde spoorbedding en de versteviging van de spoorbrug over de Verbindingsvaart bij de Sluis van Neerharen.

Exploitant

De Albertterminal kost 8,5 miljoen. Daarvan is 7,2 miljoen gezamenlijk gefinancierd door het Europese Interregprogramma, de provincie Limburg, het Vlaams Gewest en Limburg Sterk Merk. Het saldo van 1,3 miljoen blijft ten laste van het AGB. Het totale project op Belgisch en Nederlands grondgebied kost 26 miljoen.

“Voor de uitbating van de Albertterminal hebben we in principe een akkoord met een exploitant. Omdat het contract nog moet gefinaliseerd worden, willen we de naam nog niet noemen. De bedoeling is dat vanaf 1 januari 2011 de exploitatie van de terminal ingaat. De exploitant zal de containers stockeren, de wagons laden en de treinen samenstellen”, rondt de secretaris af.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio