Amerikaanse kandidaten winnen stemmen met klimaatscepsis

Nooit eerder werd in de Verenigde Staten zo veel geld gespendeerd aan tussentijdse verkiezingen. Dat is vooral te merken in het debat over energie en klimaat, dat in de campagnes een belangrijke rol speelt.

wverhaert

President Obama kreeg zijn klimaatwetgeving al niet door de Senaat, vorig jaar, maar de kansen daarop nemen alleen maar nog meer af. Veel rechtse kandidaten, vooral binnen de Tea Party-beweging, gebruiken dit thema om kiezers voor zich te winnen.

Zo wordt het Democratische Congreslid Tom Perriello uit Virginia er door zijn Republikeinse tegenstander Robert Hurt van beschuldigd honderdduizenden banen op het spel te hebben gezet door voor beperking van CO2-uitstoot te stemmen. In veel andere staten gebeurt iets soortgelijks.

Bedrijven gooien olie op het vuur. Sinds de rechtbank heeft besloten dat zakelijke sponsoring niet aan grenzen is gebonden, worden er enorme sommen geld door bedrijven aan campagnes besteed.

In Californië, de staat met de strengste klimaatwetgeving van het land, mogen burgers zich ook uitspreken over afschaffing van de wet die de uitstoot beperkt. De wet staat model voor heel veel andere staten, en daarom zijn de belangen enorm. Het geld stroomt binnen. Valero en Tesoro, olie- en gasbedrijven uit Texas, hebben samen 7,5 miljoen dollar gestort in de campagnekas van de tegenstanders.

IPS