Zwakke vraag naar zeetransport duwt Euronav in het rood

Print
Zwakke vraag naar zeetransport duwt Euronav in het rood

Zwakke vraag naar zeetransport duwt Euronav in het rood

De tankerrederij Euronav heeft in het derde kwartaal van 2010 een nettoverlies geleden van 11,9 miljoen dollar. Dat komt omdat er nog steeds een overaanbod is aan capaciteit voor het vervoer van ruwe olie over zee.

Euronav is een van de belangrijkste onafhankelijke tankerrederijen in de wereld. Ze staat in voor het vervoer over zee van ruwe olie en petroleumproducten, alsook voor de stockering ervan.

Het bedrijf werkt zowel langetermijncontracten als met korte contracten. Die laatste worden ondergebracht in het consortium Tankers International, waarin Euronav een van de grootste partners is.

De vloot van Euronav bestaat uit veertig dubbelwandige schepen.

Tarieven

In vergelijking met vorig jaar is de toestand verbeterd voor de schepen die worden aangeboden via Tankers International. Ze brachten in het derde kwartaal van 2010 gemiddeld 30.900 dollar per dag op. Twaalf maanden geleden was dat maar 23.100 dollar.

Voor de Suezmax-vloot die onder langetermijnbevrachting zit, was er dan weer een daling van de opbrengsten van 29.300 naar 28.000 dollar per dag. Euronav besloot trouwens een aantal van haar schepen uit het aanbod te nemen omdat de opbrengsten te laag waren. Het bedrijf hoopt ze later tegen betere voorwaarden opnieuw te kunnen inzetten.

De markt voor het vervoer van ruwe olie is sinds het einde van het tweede kwartaal bijzonder volatiel. Volgens Euronav komt dat door het kleiner aantal grote schepen die voor opslagdoeleinden worden ingezet en door een ander verhandelingspatroon voor ruwe olie die naar het Verre Oosten wordt verscheept.

Prognoses

Voor de komende maanden blijft het management van Euronav voorzichtig. Sinds begin dit jaar is de wereldvraag naar ruwe olie weliswaar met 2,6% gestegen, maar er komen ook nieuwe schepen op de markt.

JVG