Vakbond: "GM kan 100 tot 500 euro per wagen krijgen"

Print
Vakbond: "GM kan 100 tot 500 euro per wagen krijgen"

Vakbond: GM kan 100 tot 500 euro per wagen krijgen

Als GM besluit toch in zee te gaan met de Chinese kandidaat-overnemer die in Antwerpen Astra's wil bouwen voor de Chinese markt, zou het bedrijf daarvoor 100 tot 500 euro per wagen kunnen verdienen aan licentie- en assemblagevergoeding.

"Het zou om ongeveer 230 miljoen euro gaan", zegt Rudi Kennes van het ABVV namens de vakbonden van de Antwerpse autofabriek. Hij benadrukte dat het overnameplan erg concreet en financieel onderbouwd is. De Chinese kandidaat-overnemer zou een consortium zijn van twee overheidsbedrijven en een privépartner.

Volgens Kennes hadden de Chinezen hun oog al drie jaar geleden laten vallen op Opel Antwerpen, maar zien zij nu een opportuniteit. Daarbij zijn er bankgaranties voor de bouw en betaling van 335.000 Astra's tussen 2011 en 2014. Die zouden worden verscheept om in China geassembleerd en verkocht te worden.

2012

Met de "brug" die Opel heeft aangeboden om in 2011 zelf nog 20.000 Astra's te bouwen, zouden er in 2011 in totaal 75.000 wagens van de band kunnen lopen in Antwerpen. Daarnaast heeft de kandidaat-overnemer plannen om in Antwerpen vanaf 2012 20.000 modellen van zijn 'Landwind' te gaan bouwen en 10.000 kleine elektrische wagens van Duracar, dat onlangs is overgenomen door de Chinezen.

Infovergaderingen in heel Europa

De Europese vakbonden bij GM hebben ondertussen afspraken gemaakt over informatievergaderingen in de verschillende fabrieken, waarbij telkens een uur het werk zal worden onderbroken.

De eerste zulke informatievergadering vond dinsdagnamiddag in Antwerpen plaats. Woensdag worden er informatievergaderingen met een tijdelijke staking van de productie georganiseerd in de vier Engelse fabrieken van Opel/Vauxhall.

Solidair

Volgende week woensdag is het de beurt aan verschillende fabrieken in Duitsland en de daaropvolgende donderdag volgt Oostenrijk. Op andere dagen zijn gelijkaardige acties gepland in enkele andere Duitse fabrieken en ook nog in Spanje, Hongarije, Polen en Italië.

De vakbonden organiseren de acties gespreid om de aandacht gaande te houden en "hopelijk" de geplande beursgang voor GM te verstoren. "Onze Europese collega's zijn solidair, want zij weten dat ze morgen ook aan de beurt kunnen zijn", legt Rudi Kennes van het ABVV uit namens de vakbonden van de Antwerpse autofabriek. "Je kan met welke argumenten ook aankomen: ze doen toch hun zin."