"Parachute ook met handschoenen aan makkelijk te saboteren"

In de zaak over de parachutemoord zijn het assisenhof en de jury vanochtend met een bus naar de parachuteclub in Zwartberg gebracht. In de voormiddag werden enkele getuigen verder verhoord. Uit één van die verhoren bleek dat de sabotage van het valscherm van Els Van Doren waarschijnlijk niet in de club is gebeurd en dat het al bij al vrij makkelijk te doen is.

fvranckx

Bekijk hier de foto's van het plaatsbezoek:

De dubbeldeksbus werd onder politiebegeleiding - de bus mocht niet worden ingehaald op de E313 - naar de parachuteclub in Zwartberg gebracht. Familie en speurders zaten boven in de bus, de jury apart beneden. Om een confrontatie met de familie te vermijden, werd beklaagde Els Clottemans apart met een wagen gebracht.

Pilot chute

De zitting begon vanmorgen met een incidentje tussen de advocaten Jef Vermassen en Vic Van Aelst. Clottemans heeft verklaard dat ze de pilote chute toevallig in een boom zag hangen toen ze de weg zocht op de Weg naar Zwartberg. Vreemd, vond het openbaar ministerie gisteren, aangezien Clottemans regelmatig frituur Antoine bezocht op de Weg naar Zwartberg en dus de weg moest kennen.

Blijkbaar heeft Clottemans de zin dat ze een aantal keren in frituur Antoine geweest is, laten schrappen in een verhoor. "Dat is vreemd. Waarom?," wilde Vermassen vanochtend weten. "Ik slaap er niet van."

Clottemans had er geen uitleg voor, haar advocaat Vic Van Aelst protesteerde en de voorzitter van het assisenhof moest ingrijpen. Waarna het gezelschap naar Zwartberg vertrok.

Lees ook: Clottemans in de problemen door pilot chute.

"Niet in club gesaboteerd"

In een speciaal daarvoor ingerichte hangar in Zwartberg werden eerst enkele getuigen verhoord.

De 70-jarige Gilbert Vermeersch, de man die in de parachuteclub onder meer de cafetaria openhoudt, kwam als eerste aan bod. Hij beweerde dat het zo goed als onmogelijk is dat het valscherm van het slachtoffer in de club is gesaboteerd.

"Het is zelden dat iemand mij vervangt. Ik houd het hier allemaal in de gaten. Ik heb hier nooit iemand vreemd in de hangar gezien", getuigde Vermeersch.

"Het was mijn gewoonte licht te laten branden in de loods, ook als het vliegtuig en de twee busjes hier staan. De parachutes worden hier na het springen opnieuw geplooid. Er is ook altijd iemand in het manifest, het loket waar de springers hun sprong kopen, aanwezig", ging hij verder.

"Ik denk niet dat sabotage hier zou lukken, gezien de slechte scharen die hier liggen. Om riemen door te snijden heb je een zeer goede schaar nodig", besloot Vermeersch zijn getuigenis.

"Sabotage is simpel"

Nadien werden het manifest, de cafetaria en het magazijn bezocht en kwamen deskundigen Erwin De Clercq en Ronny Mariën opnieuw naar voren om meer uitleg te geven over de werking van een valscherm.

De Clercq vertelde ook dat het eigenlijk vrij simpel is om een valscherm te saboteren en dat het zelfs kan met handschoenen aan, zodat de dader geen DNA-sporen zou achterlaten.

"Je doet een flap open, je snijdt het lint van de pilot chute door en je doet de flap weer dicht. Bij de reserveparachute open je ook een flap, snijd je een hangriem door en doe je de flap weer dicht", legde De Clercq uit.

Van Mensel voegde daar nog aan toe dat Van Dorens parachute drie dagen na de feiten opnieuw moest worden nagekeken. "De nieuwe datum was vastgelegd op 21 november 2006", vertelde de rigger.

"Nadat een reservevalscherm door een rigger weer geplooid is, mag er nooit iets misgaan, want de reserve is uw laatste kans als de hoofdparachute dienst weigert", aldus Van Mensel.

Dropzone

In de namiddag bezocht het gezelschap de dropzone, waar Els Clottemans en Tom Bolsius landden tijdens de fatale sprong van Els Van Doren. Daarna gingen ze naar de Lijsterstraat in Opglabbeek, de plek waar Van Doren te pletter sloeg.

Vervolgens gingen ze een kijkje nemen op de Weg naar Zwartberg, waar de pilot chute in een boom werd teruggevonden door Els Clottemans, en langs frituur Antoine. Nadien vertrok de bus - tijdens het plaatsbezoek zat Clottemans in de bus maar nu moest ze terug plaatsnemen in de wagen - opnieuw naar Tongeren, waar de debatten worden voortgezet.

Bekijk hier de reportage van TV Limburg:

Bekijk hier de reportage van vtm: