Roularta zet verlies om in winst

De beursgenoteerde mediagroep Roularta heeft in het eerste halfjaar van 2010 een nettowinst geboekt van 15,116 miljoen euro. In dezelfde periode van 2009 was er nog een verlies van 10,797 miljoen euro.

jvangeyte

De verbetering komt deels op rekening van minder eenmalige kosten. In het eerste halfjaar van 2009 legde Roularta nog 13,7 miljoen euro netto opzij voor allerlei reorganisaties. Nu kwam het toe met 2,6 miljoen euro. "Doordat we ook in Frankrijk actief zijn, hebben we de crisis zes maanden eerder gevoeld dan hier en zijn we er nu ook sneller uit", zegt algemeen directeur Rik Denolf.

Daarnaast kon het profiteren van het herstel van de economische activiteiten. Er worden stilaan opnieuw meer reclames geplaatst in de uitgaven van het bedrijf of de terugval wordt afgeremd.

Roularta tekent alvast vooruitgang op in de reclamewerving voor zijn audiovisuele tak. Vooral bij de Vlaamse Mediamaatschappij - het bedrijf rond Vtm en Q Music, waarvan Roularta aandeelhouder is - lagen de inkomsten gevoelig hoger. Bij Kanaal Z was er sprake van een status quo, bij de regionale televisiezenders in West-Vlaanderen nog steeds een daling.

Een meevaller in deze tak was ook dat er een voorziening van 800.000 euro kon worden teruggenomen omdat een claim van de RSZ is weggevallen.

In de gedrukte media van het bedrijf - De Streekkrant, Trends, Knack, Sport/Voetbalmagazine,.... - is er nog altijd een daling in de reclamewerving. Vooral in de gratis bladen is dat het geval. Hier is de impact van de crisis later ingezet omdat de werving van personeel met vertraging reageert op de economische omstandigheden.

De reclame op de internetsites van het bedrijf kent dan weer een sterke stijging.

Volgens Roularta wijzen de zomermaanden op een verdere verbetering van de markt. Al houdt het bedrijf een slag om de arm. De papierprijs, die de voorbije maanden zwaar was gedaald, wordt nauwlettend gevolgd want algemeen worden stevige prijsstijgingen verwacht. "Voor de eerste periode hebben we ons met commerciële contracten wel ingedekt", zegt financieel directeur Jan Staelens. "Voor krantenpapier is dat voor twaalf maanden, voor magazinepapier zes maanden."

JVG