Leer je beheersen

Verkeersagressie, een deadline op het werk, collega's die hun job niet naar behoren uitvoeren, vrienden die gemeenschappelijke plannen plots wijzigen zonder uitleg. Er zijn onnoemelijk veel redenen voor agressief gedrag, maar je beheersen is niet altijd even simpel.

mgeysmans

Jezelf kalmeren is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als het probleem veroorzaakt wordt door de incompetentie van iemand anders. Psychologen ontdekten toch 4 tips die effectief kunnen helpen bij het verwerken van je agressie.

Tel tot honderd

Wanneer je tot honderd telt en terug naar nul zorg je ervoor dat je je gedachten even verplaatst. Hierdoor wordt je lichaam kalmer en wordt je ademhaling rustiger.

Ander gevoel

Lukt het tellen niet, probeer dan een ander gevoel op te roepen door een grapje te vertellen of je huisdier of partner eens een dikke knuffel te geven. Soms helpt het om positieve gevoelens op te roepen, ook al voelen we ons neerslachtig en agressief. Probeer je zinnen ook te verzetten door iets anders te doen. Irriteert die collega je mateloos, ga dan even op een andere plaats zitten.

Plannen

Het kan moeilijk lijken om je te focussen op de toekomst, maar probeer toch vooruit te denken. Over een week zal die slechte situatie helemaal anders zijn.

Niet te missen