Ticket op bus of tram kwart duurder

Het kopen van een kaartje op de bus of de tram wordt aanzienlijk duurder op 1 februari. Voor een verplaatsing van 1 of 2 zones zal dan 2 euro moeten worden betaald in plaats van 1,60 euro. Dat is een kwart meer. Voor 3 of meer zones stijgt het tarief van 2,70 euro naar 3 euro. Maar dit alles kan worden omzeild.

jvangeyte

De Lijn wil de bus- of tramgebruiker ertoe aanzetten om niet langer op de bus of op de tram te betalen. Dat vergt immers te veel tijd van de chauffeurs. Wie zijn tickets op voorhand koopt, is daarom goedkoper af.

Dat neemt niet weg dat geldzorgen eveneens een rol hebben gespeeld. De Lijn moet volgend jaar sterk besparen. Bovendien is er kritiek omdat de maatschappij voor openbaar vervoer een te klein deel van haar inkomsten haalt uit de betalingen van de reizigers.

In voorverkoop bij een van de 3.600 voorverkooppunten van De Lijn is een biljet goedkoper dan bij de chauffeur. Een biljet korte afstand kost in voorverkoop 1,20 euro. Een biljet lange afstand heb je al voor 2 euro. De prijs in voorverkoop wijzigt trouwens niet op 1 februari.

Een ander alternatief is het betalen via sms. Vanaf 1 februari kan iedereen in Vlaanderen zijn ticketje voor een bus of tram van De Lijn voor het opstappen via een kort berichtje via zijn gsm betalen. De voorbije twee jaar werd het systeem al uitgebreid getest in Antwerpen en Gent. Nu zal het dus overal kunnen.

Werkwijze

Wie vanaf 1 februari 2010 een sms-ticket wil kopen, sms’t vóór hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat ‘DL60’, voor een sms-ticket van 120 minuten ‘DL120’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs.

Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen.

Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komt nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms.

Het sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed. Momenteel kunnen alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen. De Lijn onderhandelt met Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.

Proximus

De voorbije twee jaar heeft De Lijn samen met gsm-operator Proximus het sms-ticket uitgebreid getest in Antwerpen en Gent. Sinds de start in september 2007 hebben de reizigers daar ruim een half miljoen sms-tickets aangevraagd.

Door het sms-ticket in heel Vlaanderen in te voeren, wil De Lijn de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen rijden. Sinds de lancering van een uitgebreid voorverkoopnet in 2006 is de verkoop van kaarten en biljetten op het voertuig gedaald van 98% naar 30%.

Per post

Ten slotte kunnen tickets ook worden besteld via de website van De Post (www.post.be). Wie vóór 15 uur bestelt, vindt zijn bestelling de werkdag nadien in de brievenbus. Bestellingen van minstens 25 euro worden gratis geleverd.

Wie geregeld De Lijn gebruikt, kan een abonnement kopen. De tarieven ervan worden op 1 februari geïndexeerd.

JVG