Left 4 dead 2: Zombies in New Orleans

Exact één jaar na de release van de eerste ‘Left 4 Dead’ komt ontwikkelaar Valve al op de proppen met deel 2 van de populaire zombiegame. Gewoon even snel wat geld verdienen of heeft de game toch écht wat nieuws te bieden?

jmartynowski

De verwachting bij velen is dat de game niet veel meer kan zijn dan een (opgesmukt) afkooksel van de eerste ‘Left 4 Dead’. Tot op zekere hoogte moeten we dit beamen. De opdracht blijft dezelfde: probeer met een team van samenwerkende overlevenden (‘Survivors’) zoveel mogelijk zombies neer te maaien om uw hachje te redden. Alles oogt en voelt direct herkenbaar. Maar het zou oneerlijk zijn om daarmee de zaak te klasseren. ‘Left 4 Dead 2’ is immers een uitstekende multiplayergame, die deel 1 de geschiedenis doet ingaan als een generale repetitie. Echt iéder onderdeel is immers verbeterd of uitgebreid: betere graphics en gameplay, beter uitgewerkte campagnes(5), meer wapens, nieuwe zombies (Jockey, Spitter en Charger), indrukwekkende (en best moeilijke) bossfights, betere co-op, meer multiplayermodes (o.a. de Scavenge-mode waar u met uw teamleden binnen een bepaalde tijd 16 jerrycans moet vinden).

‘L4D2’ speelt zich af in het diepe zuiden van de VS; dat betekent Rednecks, aftandse fabrieksgebouwen, warenhuizen, moerassen en als hoogtepunt het door orkaan Katrina gehavende New Orleans. U kunt de game singleplayer spelen, maar dan is er écht niet veel aan. De AI van uw teamleden is om bij te huilen. Geweldig leuk wordt het pas wanneer u online met drie andere spelers de zombies te lijf gaat. Het komt er op aan om in bloedstollende situaties tussen hordes zombies perfect tactisch samen te werken. U krijgt daarbij de beschikking over heel wat nieuwe tools. Wat dacht u van een braadpan, baseballbat of (jawel) de obligatoire kettingzaag? Perfect voer voor Romero-fans.