KHLim koopt groene scooters voor studenten en personeel

De Katholieke Hogeschool Limburg heeft 22 elektrische scooters gekocht om te verhuren aan studenten en personeel. De scooters kun je opladen via een paal met een stopcontact in. De KHLim gaat nu de gegevens van scooters en laadpalen aan elkaar koppelen. Ze willen een systeem opzetten waarbij de chauffeur via sms weet wanneer en waar hij best ‘tankt’.

In de onderzoeksgroep E-co-2 zitten mensen van verschillende disciplines (ingenieurs, designers, architecten) en van verschillende hogescholen (KHLim, PHL en Groep T) en universiteiten (Hasselt en Leuven). Ze zijn bezig met het ontwerpen van CO2-arme laadstations voor elektrische voertuigen. Je kan dus auto’s en scooters bij hen opladen met groene stroom. Die halen ze uit zon of wind. Ze hebben op de campus alvast vijf laadpalen geïnstalleerd van verschillende merken. Zo kunnen ze het verschil onderzoeken. De palen hebben namelijk elk een ander systeem om open te klappen. Het ene met een sleutel, het andere met een pasje.

“We gaan nu aan de fabrikanten voorstellen om één systeem te gebruiken”, zegt Marc Schreurs van de KHLim. De scooters krijgen ook een gps-systeem waardoor de onderzoekers weten waar de brommertjes rondzoeven. Hoe ver kun je eigenlijk rijden met zo’n scooter? “Dat hangt van je gewicht af”, weet Ludo Rutten. “Als je 100 kilo weegt, kun je 35 km ver geraken, als je 75 kilo weegt is dat 45 km.”

Snelladers

Elektrisch rijden, vraagt in elk geval een andere manier van leven. Je moet je auto en brommer eigenlijk continu opladen. Zodra je ergens komt, kun je best je vehikel meteen in een stopcontact steken. Want als je batterij helemaal plat is, heb je voor een auto 6 à 8 uur nodig om die volledig op te laden. Maar daarom is de KHLim ook bezig met het onderzoeken van snelladers. Daar kun je je auto in 6 à 8 minuten laden. “De batterijen van je auto moeten daar geschikt voor zijn”, zegt Mark Schreurs. “We zijn nu aan het onderzoeken welke batterijen dat zijn. Die snelladers kosten trouwens ook veel meer.”

Hoe lang duurt het nog alvorens die snelladers op punt staan? “Voor de scooters schatten we een half jaar. Voor de auto’s zou dat even snel kunnen, toch als de constructeurs willen”, zegt Joël Claes.

De laadpalen zijn anders ook niet gratis. “3.800 euro per paal. We hebben ze zelf geplaatst, dat was goedkoper”, zegt Schreurs. “In het totaal hebben we 40.000 euro geïnvesteerd in ons laadstation. De zonnepanelen zijn wel gesponsord.”

Aan het groene laadstation komt - zodra de vergunning er is - ook nog een windmolen.

Londen

De laadpunten aan de KHLim zijn de tweede in Limburg. De eerste ging donderdag open aan McDonalds in Maasmechelen. “We hebben nog een achterstand in te halen”, zegt Leo Van Geyt van The Plugin Company. “In Londen heb je al 25.000 laadpunten. Ook het betaalsysteem moet nog worden uitgewerkt. In Londen betalen ze een forfait van 125 pond per jaar. In België denken ze eraan om via sms te laten betalen.”

Liliana CASAGRANDE


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio