“Luminus haalt Walen naar Winterland”

“Twintig procent van onze bezoekers komt uit Wallonië, 10 procent uit Nederland en Duitsland en de rest stamt uit heel Vlaanderen”, zegt Winterland-organisator Maurice Schoenmaeckers zichtbaar tevreden. Die bekendheid buiten de provinciegrens is - zeker wat Franstalig België betreft - grotendeels te danken aan de SPE Luminus-actie: bij elke november-factuur zaten een reeks bonnen voor alle klanten.

De niet-Vlaamse bezoekers - want Winterland krijgt ook bezoekers met Luminus-bonnetjes tot ver in West- en Oost-Vlaanderen - zijn enthousiast. “We hadden erover gelezen en zijn meteen een weekendje naar Belgisch-Limburg afgezakt”, vertelt vader Boeren, die met zijn hele familie vanuit Soest (goed 250 kilometer van Hasselt) is afgezakt. “Het is echt leuk. De kinderen amuseren zich enorm en wij als volwassenen ook.”

“De combinatie van een dag shoppen in Hasselt en uitblazen op Winterland heeft ons voor Hasselt doen kiezen in plaats van de Luikse kerstmarkt”, zegt Fabrice Giucco uit Luik. “We krijgen hier makkelijk de hele dag om, dankzij de SPE-bonnetjes. Die bieden toch een forse korting op alle attracties en zelfs op de drankjes.”

“Absoluut”, pikken Nathalie en Thierry Bloquel-Roossens daarop in. “We wonen sinds een tijdje in Montenaken maar zijn Franstalige Brusselaars. De SPE-bonnetjes hebben ons dit jaar doen besluiten om een keertje naar Hasselt te komen in plaats van onze vaste bezoeken aan Luik of Brussel. Dit is echt prachtig. Onze kinderen Luna (4) en Manon (2) genieten en dus genieten wij ook.”

Klaagzang

In Luik zien ze het succes van Winterland met lede ogen aan. De Waalse krant La Meuse pakte er al uit met een paginagrote klaagzang richting SPE. Zij zouden de Luikse kerstmarkt leegzuigen en Walen naar Hasselt loodsen. “Dat is absoluut niet onze bedoeling, integendeel. We hebben als hoofdsponsor van Winterland aan onze 1,6 miljoen klanten dezelfde kortingsbonnen gestuurd”, reageert Luminus-woordvoerder Paul Maertens. “Het staat de mensen uiteraard vrij te kiezen wat ze daarmee doen.”

Combinatie

“Meer dan één klant op drie maakt hier gebruik van de Luminusbonnen. Dat is fantastisch”, vindt schepen Carlo Gysens die mee Winterland op poten zet. “De mensen kiezen duidelijk voor een combinatie van kerst en vermaak, ze willen beziggehouden worden.”

Dirk JACOBS


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio