Je bent wat je eet

Je bent wat je eet, dat beweren Ayurvedische voorlichters althans. Zij kwamen met een voedingsleer op de proppen die je geest en lichaam in balans houdt. Ontdek hier snel wat jouw persoonlijkheid over je eetgedrag vertelt!

mgeysmans

In de voedingsleer onderscheiden de Ayurvedische voorlichters drie verschillende persoonlijkheidstypes: het vata-, pitta- en kaphatype.

Vata

Het vatatype is een echte denker. Deze persoonlijkheid zit bomvol ideeën maar vindt het erg moeilijk om ze allemaal tot een goed einde te brengen. Meestal zijn deze personen slank, hebben ze het snel koud en hebben ze last van een droge huid. Deze types zijn gebaat bij volkoren producten, gevulde soepen, kruiden als gember, kruidnagel en kaneel, zacht fruit, aardappelen, raapstelen, oliën, vetten en avocado. Ze eten zoveel mogelijk warme dingen en erg veel kleine hoeveelheden. Dit helpt de wisselende bloedsuikerspiegel van het vatatype onder controle te houden.

Pitta

Het pittatype wordt gekenmerkt door zijn leiderscapaciteiten. Ze zitten boordevol energie en komen al snel als dominant over. Pittatypes zijn meestal erg sportief gebouwd en zijn gepassioneerd. Hierdoor reageren ze vaker emotioneel en heftig. Hun karakter is ook onderhevig aan gemoedswisselingen. Zo kunnen ze de ene dag snel geïrriteerd zijn en de andere dag de relaxtheid zelve. Omdat pittatypes meestal meer spiermassa hebben is het belangrijk veel eiwitten te eten. Tijdens een actieve dag houden ze het best bij verkoelend voedsel zoals ijs. Verder zijn ze gebaat bij het eten van peulvruchten, tofu, wit vlees, volkoren producten, gekiemde groenten, koriander, nootmuskaat, venkel, kardemom, kokosolie en zonnebloemolie.

Kapha

Het kaphatype is een erg zorgzaam type. Je bent de vriend van iedereen en hebt een erg stabiel, trouw karakter. Veiligheid en rust zijn je sleutelwoorden. Gezellig tafelen met een hoop mensen is voor jou een genot. Deze types zijn wat forser van gestalte en houden vaker vocht op. Daarom vermijd je best erg vochthoudende producten. Wanneer dit type te veel van één soort voedingsstoffen binnenkrijgt, voelen ze zich al snel futloos en vermoeid. Daarom eten ze best licht, droog en warm voedsel, aardappelen, mais, zonnebloemolie, appels, peren, gedroogd fruit, gegrilde, gebakken en gestoomde groenten als asperges, broccoli, witloof en spruitjes en veel zuivelproducten.

Niet te missen