Klantendienst telecomoperatoren moet veel sneller worden

Vanaf volgende zomer moeten telecomoperatoren ervoor zorgen dat iedereen die hun klantendienst contacteert binnen 2.5 minuut iemand aan de lijn krijgt.

jlenaerts

Dat blijkt uit het tienpuntenplan dat minister van Telecommunicatie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) dat de ministerraad goedkeurde. De politicus hoopt zo de klachten over de telecomdiensten te minderen.

Klachten

Van Quickenborne richtte zijn tienpuntenplan, dat deze zomer van kracht gaat, op omdat er te veel klachten zijn over de telecomoperatoren. "De tien maatregelen die ik voorstel, spelen in op de belangrijkste klachten van de consument en geven hen ook extra bescherming", aldus de minister.

Het plan voorziet ook duidelijkere facturen, minder administratieve rompslomp voor wie van operator wil veranderen en een klantvriendelijkere klantendienst. Een consument die binnen de tweeënhalve minuut niemand aan de lijn krijgt, moet zijn gegevens op een voicemail kunnen achterlaten. Wie dat doet, moet dan binnen de 24 uur kosteloos teruggebeld worden.

Niet haalbaar

Belgacom is alvast niet tevreden met de plannen van Van Quickenborne. "Een wachttijd van maximaal tweeënhalve minuut is totaal onrealistisch. We tillen er heel zwaar aan dat er bij het opstellen van het nieuwe tienpuntenplan geen enkel overleg met de sector is geweest", aldus het bedrijf.