Delhaize wil zich met goedkoopste warenhuis meten

Delhaize gaat vanaf 2010 nog meer de nadruk leggen op lage prijzen. De warenhuisketen gaat gaat zich daarvoor steeds vergelijken met de goedkoopste concurrent. Om de kloof te kunnen dichten, moet er wel extra worden bespaard.

jvangeyte

Tegen 2012 moet er volgens een nieuw strategisch plan in de hele Delhaize-groep 300 miljoen euro extra aan besparingen worden gevonden. Dat bedrag moet komen uit het beter doen samenwerken van de verschillende merken in het concern.

Ook wil Delhaize zijn commerciële slagkracht verhogen. De komende drie jaar wordt het aantal openingen van nieuwe winkels verdrievoudigd. Nu zijn het er 85. Het moeten er 250 worden. Vooral de goedkope winkelformules zoals Bottom Dollar Food (VS) en Red Market (Europa) zullen verder ontwikkeld worden. Ook in nieuwe landen als Griekenland, Roemenië en Indonesië wil Delhaize een versnelling hoger schakelen.

Delhaize is actief in zes landen. Het totale netwerk bestaat uit 2.697 winkels. Wekelijks komen er meer dan 16 miljoen mensen over de vloer. Om hen te bedienen, stelt de warenhuisketen 141.000 mensen tewerk. Delhaize boekte vorig jaar een omzet van 19 miljard euro.

JVG