Doe gewoon actief

We worden alsmaar luier en dikker. Uit een onderzoek blijkt dat het aantal stappen dat we per dag zetten van 18.000 naar 6.000 verminderd is. Ook het meest zittende werk, zoals een kantoorjob, wordt alsmaar luier dankzij de technologie. Via enkele stappen kunnen we nochtans heel wat meer bewegen.

mgeysmans

We zitten steeds meer. Zo worden alsmaar meer jobs zittend uitgevoerd en ook in onze vrije tijd verkiezen we een filmpje zien in de luie zetel of een avondje internetten. Al dat zitten is zeer nefast voor onze algemene gezondheid. Zo gaan ons hart, metabolisme, gewicht en onze spieren danig achteruit. Wil je graag iets aan je conditie doen zonder beginnen te sporten? Dan helpt de Neat-beweging, niet-sportieve activiteit thermogenese, je aardig op weg.

Probeer zoveel mogelijk te staan, ook als je bijvoorbeeld telefoneert of je aardappelen schilt. Trek je wandelschoenen aan en ga te voet naar de winkel, het werk en de school. Op het werk zet je al je bureauspullen zo ver mogelijk weg zodat je meermaals per dag moet opstaan om iets te nemen.

Vergeet de lift, de trap is even snel en helpt je je gedachten op een rij te zetten. Stuur eens geen mailtje naar je collega, maar wandel naar hem of haar toe. Kauw een dag door kauwgom. Dit helpt de frisheid van je adem niet alleen vooruit, maar je verbrandt er per uur ook zo'n 20 calorieën door.

Vervang je bureaustoel thuis door een zitbal en zet je laptop hoog op de schouw, zodat je staand je mails kan checken.

Niet te missen