Elense vrouw (80) zit al twee maanden zonder verwarming

“Zeer jammer en we excuseren ons hiervoor. Vrijdag heeft mevrouw verwarming.” Energieleverancier Essent zit verveeld met de klachten van Jeanne Leenders (80) uit Elen (Dilsen-Stokkem). De vrouw zit al sinds september zonder verwarming nadat haar mazoutketel werd vervangen. Al die tijd was het wachten op de aardgasaansluiting.

Eind september besliste huisvestingsmaatschappij ‘Ons Dak’, eigenaar van het appartement van Jeanne Leenders, de mazoutketel te vervangen en aardgasverwarming te installeren. “De bewoners hadden zelf de keuze van de leverancier van aardgas”, zegt Pierre Demandt. “Mijn schoonmoeder koos voor Essent, ook de leverancier van de elektriciteit in haar appartement.”

Dat leek het handigst, maar kijk: goed zeven weken verder, verwarmt ze zich nog altijd aan twee inderhaast gezochte elektrische verwarmingstoestelletjes. “Het probleem ligt bij de code die Infrax moet krijgen van Essent, een code waarmee dan een keuring kan gedaan worden en de aardgasaansluiting effectief in werking kan treden. Dat blijkt dus maar niet te lukken. Drie keer liep er iets fout.”

Beloftes

Dagen zijn voorbijgegaan, weken ondertussen, schoonzoon Pierre, die zelf in West-Vlaanderen woont, werd er wanhopig van. “Als ik dat op voorhand wist, had ik geregeld dat m’n schoonmoeder enkele weken bij ons kwam. Maar dat weet je niet, bij elke telefoon hoorde ik ‘dat het geregeld zou worden’. Maar het bleven maar beloftes.” Dinsdagochtend opnieuw. Nog maar eens zou de juiste code van Essent naar Infrax gestuurd zijn, maar in de namiddag bleek Infrax nog niks ontvangen te hebben.

“Dat laatste klopt niet”, zegt Essent-woordvoerster Annemarie De Vreese. “Het duurt alleen enkele uren voor het systeem zoiets verwerkt. Maar verder is het inderdaad een interne fout bij Essent. We excuseren ons hiervoor. Donderdag (vandaag, red.) contacteren we mevrouw en vrijdag is de aansluiting geregeld.”

RVP


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio